lauantaina, heinäkuuta 21, 2012

Monta somea – harhauttavasti yksi käsite

Tietoviikko uutisoi eilen, että some-kupla uhkaa puhjeta seuraavaksi. Se some, josta he puhuvat, on uutisen luettua ihan eri some kuin se, jossa tunnen itse liikkuvani.

Kesäkepeästi mutu-mietiskelin, että on meillä ainakin kolme somea: on (1) kevyen yhteiskunnallisen vastakarvan aktivismisome, on (2) avoimen oppimisen ja luomisen some ja sitten on tuo Tivin (3) bisnes-some (en tiedä, mihin näistä tieteen some sijoittuu, laittaisin sen [1+2] aktivismi+avo-oppiin).

Tiedonvälitys on lööppikierteessä. Liiketoiminta kvartaalikierteessä. Pitäisi olla aina jotain uutta nopeasti kyllästyville kuluttajille. Ensimmäinen some, tuo aktivistisome, on itse tehtyä. Se ei elä ilman mukanaoloa. Aika himmeältä sekin näyttää nykyisin Suomi-somessa. Jaiku kuoli, Qaiku oli hyvä pohja, mutta ihmiset liukenivat, huumori kuoli, elävyys katosi. Twitter kaikkine hyvyyksineen on kapea toitottamisväline ja satunnaisaktivoitumisen tuuba. Suomi-somen Jaiku-aikakaudella mukana oli pienen piirin iloista hurmaa. Jaikua väärinkäytettiin luovalla tavalla. Twitter ei taipunut (juuri) mihinkään.

Facebook ja Google+ Twitterin ohella ovat laventaneet piirejä ja hyvä niin. Varmaan harva jaikuilija koki missään niistä edes haaleaa underground-hurmaa, joka Jaikussa oli melko lähellä.

Bisnes-ratkaisujen tarjonta on laajentunut: entiset joukkotiedotusmainostoimistot ovat brändänneet itsensä someasennossa. Somekouluttajien pätevyyttä sentään vakavasti ja inspiroivasti epäiltiin keväällä Tomin SocialMediocracy.com-blogissa.

Dialogipedagogiikka on hyvä apuri erottelemaan näitä someulottuvuuksia toisistaan (ei mitenkään ainut, tuli vaan ekana mieleen): Aktiivisten kansalaisten, taitavien amatöörien ja antautuneiden harrastajien sosiaalinen media loi Wikipedian ja muita sen kaltaisia. Eka ja toka some siis kuuluvat minä-me-vuorovaikutukseen. Bisnes-some liikkui mahdollistamisen ja hyödyntämisen välimaastossa, painottuen minä-ne/he/se. Mahdollistaminen tarjosi vapaata liikkumatilaa, hyödyntäminen keräsi salakavalasti vertaismarkkinointia ja sen sellaista. En pane pahakseni, jos tämä kupla uhkaa puhjeta. Jopa toivon sitä. Some ei ole kuolemassa (yhteiskunnallisen vastakarvan some ja avoimen oppimisen ynnä luomisen some), ellemme vaivu henkiseen velttouteen. Tai ehkä somesta tulee hippi-punk-ketjun lenkki. Kuollut mutta ah niin ihana. Hmmm...

3 kommenttia:

Tarmo Toikkanen kirjoitti...

Näitä eri someja on enemmänkin kuin mainitsemasi kolme. Nopeasti tulee mieleen se nykynuorison hengailumesta, eli IRC/FB/YouTube/foorumit/mitkä nyt kulloinkin, joissa ei ole mitään sen suurempaa aktivismia tai pyrkimistä, mitä nyt vaan olemista.

Ja kaikki eri harrastuksiin ja intresseihin liittyvät foorumit/ryhmät/yms. joissa jaetaan tietoa ja kokemuksia. Ei sen suurempaa edunvalvontaa, vaan samanhenkisiä ihmisiä saman asian ympärillä.

Olisikohan vielä muitakin?

Timo Rainio kirjoitti...

Näin lomienkin keskellä mukavasti artikkeli herätteli - kiitos siitä.

Erityisesti tuo bisnes-somen elinkaari kiinnostaa. IT-taloille Somesta varmasti riittää bisnestä vielä pitkään, kun ne alkavat rakentaa some-henkisiä toiminnallisuuksia perinteisiin sovelluksiinsa. Käyttäjien näkökulmasta uskon, että some -terminä saattaa hyvinkin sulautua osaksi paljon pidemmän historian omaavia bisneksen osa-alueita. Toivottavasti noiden alueiden asiantuntijat ovat osanneet onkia some -huumasta ja toimintamalleista sen olennaisen jota hyödyntää oman alueensa kehittämistyössään. Ja jos tätä kautta tiedon yhdessä työstäminen ja avoimempi jakaminen on nostettu esille ja tiettyjä aikansa eläneitä rakenteita ja kankeita tekemisen tapoja on edes hiukan ravisteltu, on some myös bisneskäytössä tehtävänsä tehnyt ja saakin terminä hiipua.

Ihme olisi, jos nämä muutamat Somen myötä syntyneet maailman jättiyritykset, jotka myös onnistuneet tekemään somesta suurta bisnestä, olisivat alansa viimeisiä. Ja mielenkiintoista on myös pähkäillä mistä puhaltaa se seuraava "kupla", josta maailmalla innostutaan.

Anne Rongas kirjoitti...

Kiitos Tarmo, kyllä niitä varmasti on muitakin. Täydennyksesi tärkeä. Kesäheitto ääneenajatteluni edustaa jotain mielen pohjalla kehkeytyvää.

Timo, somehenkiset toiminnallisuudet yritysratkaisuissa ovat oma maailmansa. Erittäin hyvä, että inhimillisen osaamisen yhdistäminen ja hyödyllinen yhteistoiminnallisuus (millä sitä nyt nimitetäänkään) mahdollistuu. Yrityspuolella on kaikenlaisia asteita, joitakin asioita tehdään yrityksen sisällä, joitakin yritysten välillä, joitakin asiakkaiden kanssa, joitakin yhteistyössä julkisen sektorin kanssa. Omaa arvomaailmaani häiritsee se bisnesorientoitunut somehyödyntäminen, jossa ihmiset jujutetaan myymään toinen toisilleen jujuttajan tuotteita esimerkiksi palveluiden pinnan alle rakennettujen suositus-mainostus-järjestelmien avulla. Sen sijaan monenlainen tuotekehittely tai vapaaehtoinen käyttäjien toteuttama asiakastuki tai fanittamiseen liittyvät tietoiset puskaradioinnit ovat ookoo. Haluaisin esimerkiksi paljon aktiivisemmin edistää netitse oman kyläkauppamme liiketoimintaa, koska mukana on arvoja, joita minä ja perheemme arvostamme. Sen sijaan en halua tahtomattani edistää monikansallisen yrityksen X menestystä, koska satun vierailemaan heidän sivuillaan ja selaimessani on tietämättäni aktiivisena eväste, joka tekee tiipitaapia ja välittää somepalveluihin tietoa, että diggailen kyseistä yritystä.