ITK'08 takana. Mielessä siruja, joiden annoin järjestyö omaa tahtiaan. Yksi vastaus Sometuun Tulevaisuus-ryhmän perustaminen. Sinne vain mukaan! Sometuun voi liittyä ihan vapaasti. (Sometu = Sosiaalinen media oppimisen tukena).
Havaintosirpaleita: Oppisisällöt, menetelmäopastukset, työvälineet, palvelut, pedagogiset ideat ynnä muu sellainen on verkossa hajallaan. Hyviä juttuja on, mutta niiden löytäminen ja haltuun ottaminen vaativat työtä tai hyvät verkostot.
Toinen havainto: Verkostot ohittavat erilaiset viralliset informaatiokanavat. Ne, jotka löytävät verkostoihin, arastelevat niissä ääneen toimimista (Sometun ITK-epäkonferenssissa puhuttiin aiheesta). Verkostojen seuraaminen on jo iso juttu ja niissä näkyviin ihmisiin otetaan aiempaa helpommin kontaktia. Verkostot eivät vielä olleet suuresti esillä ITK-päivillä. Soisin, että kohta olisivat, jotain tyyliin rajoja ylittävät verkostot oppimisen organisoinnissa. Verkostoista voi tulla uusi mantra ja jonkinlainen hypekin.
Liity sinäkin siis Sometuun, jos hyvin käy, olet mukana uudentyyppisessä tavassa organisoida sitä, mitä nyt organisoidaan hankkeilla. Projektien sijaan verkostoprojekteja. Näitä on jo. Toivon, että lisääntyvät. Ei niin, että hankkeet verkostoituvat keskenään vaan niin, että verkostot luovat hankeideoita (kuten Tutkimusparvi jo tekee), muotoilevat niistä sunnitelmia ja toteuttavat. On jopa asioita, joissa ei tarvita erillistä rahoitusta, mutta yleensä ainakin hieman sitäkin.
Ja sitten se EduEarth-haave, eli oppimismaailman käyttöliittymä, joka voisi olla kuin Google Earth, paitsi että olisi tietysti mielikuvitusmaisema (ja vielä personoitava sellainen). Sinne voisi geotägätä kaikenlaista kamaa. Maisemassa olisi muutamia peruskategorioita, jotka sijoittaisivat tiettyyn maastonkohtaan asiat automaattisesti semanttisen informaatio-ohjailun avulla.
Ajattelin (omasta kokemuksesta ja ihan teknisen takkuilun vuoksi), että Second Life on liian monimutkainen isoon käyttöön. Kolmiulotteisuutta tarvitaan ehdottomasti, että saadaan pieneen tilaan paljon juttuja. Jotenkin siis EduEarthissa tiedon visualisointia. Ja sitä, miten informaatiolähteiden oppisisältövirtoja voisi koota yhteen näkymään: kirjastot, museot ja arkistot ja tietenkin opetusmaailman sisöltävirrat.
Tärkeää olisi sisältöjen lisäksi saada mukaan toiminnallisuutta... pedagogisesti... että olisi paikka, josta sosiaaliseen mediaan verkottumaton opettaja tai opiskelija pääsee alkuun... joku Second Lifen harjoittelusaaren tapainen paikka, voisi olla myös avatar-oppaita auttamassa alkuun...
7 kommenttia:
EduEarth on hieno idea. Ilmoittaudun lurkkaajaksi EduEarthin kehittelyn takapenkille tällä erää. Huikkaa, jos tarttet visiointiapua tai jossain aukeaa EduEarth-hiekkalaatikko.
Mielenkiitoinen ajatusmalli tuo EduEarth, ja hyvin kiehtova. Ja mikä parasta, sellainen lienee lähivuosina myös täysin toteutettavissa. Googlehan tekee yhteistyötä Multiverse Networkin kanssa, ja tarkoituksena on tarjota kenelle tahansa mahdollisuus luoda oma interaktiivinen 3D-ympäristö
Itse uskon myös sinisilmäisesti SL:een ja sen mahdollisuuksiin toimia myös oppimismaailman käyttöliittymänä. EduFinland on hyvä päänavaus ja odotan innolla, että Jyväskylän yliopistokin vuokraa maata suomalaisten oppilaitosten saarelta...
Mutta Teron tavoin ilmoittaudun oitis kaveriksi EduEarth-hiekkalaatikolle. =D
Erittäin kiinnostavia ajatuksia olen lukenut Sometussa ja samoin täältä Annen blogista. Kirjoitteluun on iso kynnys. Täytyy yrittää reipastua!
EduEarthin hiekkalaatikolla haluan kyllä olla mukana leikkimässä.
Onpa kiehtova haave, aivan alan jo nähdä sen maailman. Harmi kun en osaa tehdä tuollaista, mutta ideoida.
Hallinnan pulma tulee eteen jokaista tietä pitkin, mutta semanttinen taggaus taitaa auttaa.. ja milloin sitä nyt ihminen kaikkea hallitsee.
Voisi olla saaria ja siltoja niiden välissä. Ja lentomahdollisuus ehdottomasti:)
Saadaanko "valmiiksi" ennen ITK 20.vuotisjuhlakonferenssia? Sitten voidaankin siirtyä virtuaalimaailmaan kokonaan eikä enää kuunnella 20+5 esityksiä tiettyinä päivinä vaan AINA
EduEarth-hiekkalaatikko voisi olla Ilomantsissa! Olen jo pari vuotta kehitellyt EduILOa eli oppimisen käyttöliittymää peruskouluun ja lukioon. Sen on tarkoitus toimia avoimuutta ja yhteisöllisyyttä lisäävänä ja oppimista edistävänä kaiken koulun atk-työn kattavana työvälineenä opettajille, oppijoille, vanhemmille ja hallinnolle. Olen kovasti kaivannut kavereita hiekkalaatikolle - visiointi ja ideointiapua. Netti ja sen vuorovaikutuksellisuus ovat erityisen tärkeitä täällä, missä lapsia ja aikuisia on harvassa eikä hengenheimolaisia mailla halmeilla. Ne lisäävät tasa-arvoa oppimisen lähtötilanteen suhteen.
Millainen olisi hyvä oppimisen käyttöliittymä? Aika on kypsä sellaisen luomiselle koko Suomeen. EduFinland on hyvä nimi.
Avasin hiekkalaatikon! Tervetuloa!
Hienoa aktiivisuutta Tuuli ja tässä vielä linkki, kuka ei sitä profiilin kautta osannut tavoittaa.
Toden sanoakseni aihe ei syttynyt junassa. Kukin tahoillaan on elätellyt vastaavaa, sanoin, sanoitta tai jonkinlaisina mielikuvina. Erästä kehitelmää ollaan toisaalla kuviteltu viime vuonna ja Tuuli taasen on tahollaan tehnyt hyvää pioneerityötä.
Askelia. Ei ehkä vielä näistäkään toteen, mutta jotain suuntaa.
Lähetä kommentti