keskiviikkona, tammikuuta 17, 2007

Mitä etua blogista opetustyössä

Laitanpa parin vuoden kokemuksen kartuttamaa listaa blogin käyttökelpoisista piirteistä opetuskäytössä verrattuna johonkin perinteiseen oppimisympäristöön (vertailukokemusta minulla on WebCT, BSCW, Opit, Peda.net, Moodle, Optima ja muutama muu).

Ja huomio heti alkuun: kyse ei ole oppimisympäristöjen huonommuudesta. Blogi on järjestelmä, joka on kehittynyt koulumaailman ulkopuolella, eikä sitä ole suunniteltu oppimisen käyttöön. Perinteisissä oppimisympäristöissä on monia pedagogisesti mietittyjä piirteitä. Mutta toisaalta, eihän kaikkia koulurakennuksiakaan ole alunperin suunniteltu pedaogisessa mielessä. Oppitunteja voi pitää vaikka laivan konehuoneessa.

Blogien kohdalla kiinnostavaa on, että ne ovat osa ilmiötä, joka on saanut nimen Personal Learning Environmen, henkilökohtainen oppimisympäristö, ks. Jere Majavan esitys aiheesta ja Konfabulaaria 2006 tekemänsä jäsennys (hyvät viitteet) ja Wikispedia History of PLE.

Tässä siis listaani:
  1. blogit ovat sosiaalisia verkkotiloja
  2. blogi on nopea, kun sitä oppii muutaman harjoituskerran jälkeen käyttämään
  3. blogimerkintää on helppo korjata, aina tulee kirjoitusvirheitä ja korjaaminen on tuskallisen hankalaa eräissä oppimisympäristöissä
  4. blogin ulkoasua voi personoida
  5. blogin jokaista merkintää voi kommentoida ja siihen voi linkittää suoraan
  6. blogi sopii loistavasti kaikkiin kronologisesti eteneviin asioihin
  7. blogiin voi upottaa muuta mediaa yleensä hyvin helposti
  8. blogi on saatavilla kaikkialla, missä netti toimii
  9. blogi antaa mahdollisuuden tehdä virtuaalista yhteistyötä
  10. blogi sopii hyvin kansainväliseen yhteistyöhön
  11. blogi on helppo tiedottamisen kanava
  12. blogi tekee ajattelun näkyväksi, myös hapuilevan ja luonnostelevan ajattelun
  13. blogien kautta saman asian harrastajat löytävät toisiaan
  14. blogin kävijöitä voi seurata
  15. blogi on ekologinen (en monista kovinkaan paljoa, tulostan vielä harvemmin)
  16. blogi tukee visuaalisesti hahmottavia, jos käytetään kuvia
  17. blogi on edullinen
  18. lukija ei tarvitse salasanaa ellei blogi ole suljettu
  19. blogi toimii erittäin hyvin portfoliona tai oppimispäiväkirjana (siitä itse aloitin)
  20. blogilla soveltuu hyvin ohjaukseen, vanhat kysymykset ja vastaukset jäävät talteen
  21. blogilla tuotettua voi seurata uutissyötteen avulla
  22. blogissa olevia juttuja voi luokitella ja hakutoiminnon avulla voi löytää etsimänsä
  23. luokitteluiden ja uutisvirran avulla tiettyjä juttuja voidaan myös ohjata blogiryhmän kokoavaan blogiin
  24. blogi seuraa prosessia ja blogissa samaa prosessia voi viedä eteenpäin monta ihmistä (kuten Vaparetkellä)
  25. blogi+wiki ovat mainio pari, itse käytän usein ohjausblogia ja oppimateriaaliwikiä (ja wikiin siis myös opiskelijat sisällöntuottajina)
  26. muiden blogeista oppii ja oivaltaa monenlaista
  27. blogi on helppo linkittää vaikka suljettuun oppimisympäristöön
  28. blogissa kuuluu persoonallinen ääni (ja oikeastikin blogi voi sisältää ääntä)
  29. kerro lisää...
Monet edellä kuvatut eivät onnistu suljetuissa oppimisympäristöissä. Haaste sinne suunnalle. Joissakin on jo blogityyppisiä toimintoja, mutta blogin keskeinen idea toteutuu parhaiten avoimena ja koska se on jotain, jota ei voi myydä, ei ainakaan kaupallisilla oppimisympäristöillä ole juuri kiinnostusta näille alueille.

Ei kommentteja: