Suuret kiitokset Hyllin suunnalle blogipalautteesta. Unenpöppöröisenäkin innosti todella käydä kurkistamassa, mitä ovatkaan saaneet aikaan ja totta: matematiikkaa ja fysiikkaa blogeissa. Kerrassaan LOISTAVAA. Oppimista voi ruokkia niin monella tavalla. On ilmiselvää, että juuri näissä aineissa tvt-opetuskäyttö vaatii muuta kuin tekstipohjaista esittämistä. Mutta kun on idea, niin tekstikin virittää monella tavalla...
Tekee mieli laittaa muutama hajatelma aiheesta matikka-fysiikka. Olivat koulussa lempiaineitani kuviksen ja äikän ohella. Muistan, miten joskus hämmästelin sitä, miksei matikkaa ja kuvista opeteta samalla tunnilla. Kuulun niihin, jotka laskevat "näkemällä". Omassa koulussani (Kotkan aikuislukiossa) toistuvasti tapaan ihmisiä, joilla on matikkakammo. Tiedän, että matikan opetuksen eteen on tehty todella hienoa pedagogista kehittämistyötä. Suuri este on asenteessa. Siksi on niin loistavaa, että matematiikka ja fysiikka avaavat ikkunoita verkkoon. Ne ovat nimittäin oppiaineita, jotka opettavat ajattelemaan.
Etteikö ole hyötyä elämässä? En ole aikuisiällä derivoinut, totta... Mutta ilman pitkän matikan opintoja en ehkä selviytyisi kahden työn tekemisestä yhtä aikaa. Tästä asiasta on muuten tosi kiinnostava Elina Kontun artikkeli kirjassa Erityispedagogiikka ja aikuisuus (s. 185-199, liian pitkä juttu tähän).
Ja sitten tervemenoa lurkkimaan:
Mikon blogissa fysiikkaa ja Jarnon blogissa matematiikkaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti