Ning on menossa maksulliseksi, joten jatkossa ehkä tulee pidettyä korkeintaa yksi omasta pussista maksettava Ning. Kouluhan ei näitä maksele, vaikkei ole kuin kymppi kuussa. Tarve on kätevästä ja mukavasta verkkojuttelupaikasta, joka on integroitu sähköpostiin niin, ettei jatkuvasti tarvitse päivystää, että tapahtuuko jotain jossain.
Veikkasin, että suunilleen kaikilla on Facebook-profiili, joten perustin ryhmän. Ryhmästä vain perustiedot näkyvät ulospäin. Laitan ohjauspuheeni sinne, juttelemme kurssin teemoista, tutkailemme ilmiöitä mm. YouTube-videoitten kanssa ja katsotaan nyt, mitä muuta kivaa syntyy, annan myös kurssilaisille mahdollisuuden tehdä aloitteita.
Tein itsekin ekan FB-tehtävän (aion tehdä kaikki kurssitehtävät) ja oli aika hauskaa etsiä tehtäväkuvaukseen liittyvää videopätkää. Siinä tuli mietittyä myös kyseistä käsitettä (persoona) monella lailla. Toivottavasti opiskelijoilla käy samoin ja toivottavasti saadaan kivoja keskusteluja aikaan.
Meillä on mukana myös yksi aikuiskoulutuksen pedagogisia tekevä opiskelija Jyväskylästä. Sometun kautta otti yhteyttä ja pyysi päästä seuraamaan opetusta. Hauska idea. Ei tarvitse matkustaa ja voi tutkailla rauhassa kaikkea sisältöä. Itsekin seurasin aikoinaan opettajan pedagogisissa paria verkkokurssia.
Kurssin sisältösivut ovat wikissä, wiki on jo monta vuotta vanha, siinä on vähän kerroksia, mutta sitä taas ehostelen matkan varrella. Wikin syntytarinan olen aikoinaan dokumentoinut blogiin.
Aika erikoiseen havaintoon törmäsin kurssisivuja laitellessani. Eräältä kustantajalta oli tullut uusimman kirjasarjan 5-osa, joten kävin linkittämään kirjan sivuille, mutta eipä se onnistunut. Uusitut oppikirjasivut olivat nimittäin sellaiset, että alisivuille ei saa linkkiä tai ehkä jollakin kikkakepulikonstilla saisi. Mielenkiintoista oli, että oppikirjasivulta olisi saanut tulostettua oppikirjan esitteen. Näinä paperittoman opiskelun aikoina en näe, mikä etu tulosteesta on. Sivuilta ei tietenkään ollut mitään jakamislinkkejä somen suuntaan. Lähetin pitkän kuluttajapalautteen ja kutsuin kustantajan edustajat Elma-raportin julkaisutilaisuuteen. Ollaan kirjoitettu mm. pitkät pätkät oppikirjan tulevaisuudesta. Paperikirjaa ei mitenkään dissata, mutta sen oheen voi kehittyä kaikenlaista kivaa. Laitan julkaisun jälkeen tänne blogiin, Elma tulee myös pdf:nä sekä wikinä. Elman esiteksti kirjan tulevaisuudesta esiintyi tässä blogissa aiemmin talvella.
3 kommenttia:
Facebookissa on kyllä potentiaalia opetuskäyttöönkin, etenkin, kun voi käyttää erilaisia FB:lle tehtyjä lisäsovelluksia apuna.
Monet käyttävät FB:a todella aktiivisesti, jolloin on todennäköisempää, että eksyvät myös kurssisivulle samalla, kun tsekkaavat mitä nyt tsekkaavatkaan - jos vertaa täysin erilliseen blogiin, wikiin, ningiin... Jonne pitää erikseen kirjautua.
Toisaalta on se mahdollisuus eksymiseen, pelailuun, kuvien katseluun, rupatteluun yms. Epämuodollistaminen, ne verkon kahvitunnit ovat tarpeellinen asia. Mutta on jännä nähdä tuossa sinun toteutuksessa, miten hyvin pysytään kurssilla :).
Oppikirjasivut on nykyään suljettu muutenkin, opettajakin pääsee sivulle vain, jos koululle on tilattu tarpeeksi suuri määrä oppikirjoja, mukautetussa luokassa siis liian vähän. Vasta sitten saa salasanan ja tunnuksen.
Kustantajat jakavat maksutonta tietoa hyvin kitsaasti.
Itselläni on kaiken lisäksi sellainen periaate, että opiskelijat saavat itse valita oppikirjansa. Toisaalta kannustan heitä opiskelemaan useista kirjoista yhtä aikaa samaa kurssia. Muistutan kirjastosta.
Eilen olin harmissani siitä oppikirjojen älyttömyydestä, ettei niissä ole lähdemerkintöjä, ei edes lähdeluetteloa. Yritä siinä sitten opettaa asiallista lähteiden käyttöä ja lähdemerkintöjä, kun oppikirjoissa ei ole alkeellisimpiakaan viitteitä. Lukiokirjat ovat sitä tasoa, että lähdemerkinnät sopisivat kuvaan mukaan. Muuten meidän ei kannata itkeä sen perään, etteivät opiskelijat merkitse lähteitään tai laittavat, että Google lähteekseen (tämä ei ollut vitsi).
Lähetä kommentti