keskiviikkona, heinäkuuta 30, 2008

Millä kiinni oppimisprosessiin

Suunnittelen teemavuotta omassa opetus- ja tvt-koordinaattorityössäni: ulos luokkahuoneesta. Teen siitä samalla Wikiopiston opintopiirin ja Vinkkiverkon vertaistyöskentelyn yhden ulottuvuuden. Ensimmäinen luokasta ulos -kokeiluni yhdisti monta välinettä. Nyt poimin yhtä kurssia kohden yhden idean ja korkeintaan kaksi keskenään integroitua välinettä. Selkeys on tärkeää.

Tässä maailmassa on informaatiovirtojen tulvassa jatkuvasti hyökymässä informaation sirusia. Pyrkimykseni on seuloa pedagogisesti mielekkäitä ja toimivia keinoja kokonaisuuksien ymmärtämiseen. eLearninspacen Siemens mietiskeli tänään samaa: "The missing piece? The whole."

Jollakin tapaa pyrin rakentamaan tuon alueen opettajille suunnatun Vinkkiverkkon vertaistyöskentelyn samaan tapaan, kuin oli kirjastoihmisillä keväällä viisaasti jäsennelty 23 asiaa.

Yhdellä kurssilla aion käyttää jotakin mikroblogi-lifestreem-tyyppistä palvelua prosessityöskentelyyn. Tutkivan oppimisen metodista luuranko. Ja työvälinepuolella tarjontaahan riittää. Tässä listaa(lähde: Lifestream Blog, joukossa esittelyjä/review ja esimerkkejä):

Ei kommentteja: