Alkukesän suursiivoukseen kuului kaikkien seurattavien verkkosivältöjen järjestäminen Google Readeriin. Se on kätevä tapa ohjata informaatiota ja silmäillen suodattaa ja sen jälkeen vielä jakaa, kuten tämän blogin kylkeen.
Tulevan lukuvuoden aikana opastan jälleen lukiolaislaumoja sosiaalisen webin pariin. Jollakin kurssilla teemmekin koko porukalla verkkoharavointia. Jokainen perustaa oman Google Readerin ja lisää sinne syötelöytöjään, joista jakaa sopivalta tuntuvat. Ja koko ryhmän jaetut kootaan yhteen yhteiseen syötteeseen. Saisikohan tällä lailla aikaan informaatioikiliikkujan.
Kun löytyisi tuolle seulotulle ja siivilöidylle vielä sellainen agregaattori, jossa voisi kommentoida, olisi oppimisprosessia tukeva viritelmä valmis... onhan niitä, olen nähnyt, blogeja, joihin saa syötteet suoraan merkinnöiksi. Mutta ilmaisissa selainpohjaisissa ei nyt ihan äkkiä tule mieleen... vinkit aarteita tässä.
Ennen haravointia asetetaan tietenkin tutkimusongelma ja sovitaan, jaetaanko tontteja, minkä aikaa haravoidaan ja miten löytöjä käsitellään. Kovinkin pienestä ryhmästä löytyy aina eri kulttuuripiirejä, alakulttuureja tms. kiinnostavaa seurailevia. Raportoin aikanaan tänne toteutuksen.
Hauskaa aloittaa kohta pehmeä lasku opetustöihin, unohdin laittaa muistiin, millä kurssilla aloitan. Joten virittelen vain metodin ja sitten olipa kurssi mikä hyvänsä, laitetaan kone käyntiin.
2 kommenttia:
Entä jos perustatte kimppablogin ja sharen sijaan käytätte e-mail (to kimppablogi) toimintoa? En testannut onnistuuko, mutta luin mm. tämän.
Loisto-oivallus Pauliina! Onnistuuhan se. Ja tuolla metodilla mukaan saa myös kaipailemani kommentoinnin. Nerokasta. Kiitos kaunis!
Lähetä kommentti