Ja huomio heti alkuun: kyse ei ole oppimisympäristöjen huonommuudesta. Blogi on järjestelmä, joka on kehittynyt koulumaailman ulkopuolella, eikä sitä ole suunniteltu oppimisen käyttöön. Perinteisissä oppimisympäristöissä on monia pedagogisesti mietittyjä piirteitä. Mutta toisaalta, eihän kaikkia koulurakennuksiakaan ole alunperin suunniteltu pedaogisessa mielessä. Oppitunteja voi pitää vaikka laivan konehuoneessa.
Blogien kohdalla kiinnostavaa on, että ne ovat osa ilmiötä, joka on saanut nimen Personal Learning Environmen, henkilökohtainen oppimisympäristö, ks. Jere Majavan esitys aiheesta ja Konfabulaaria 2006 tekemänsä jäsennys (hyvät viitteet) ja Wikispedia History of PLE.
Tässä siis listaani:
- blogit ovat sosiaalisia verkkotiloja
- blogi on nopea, kun sitä oppii muutaman harjoituskerran jälkeen käyttämään
- blogimerkintää on helppo korjata, aina tulee kirjoitusvirheitä ja korjaaminen on tuskallisen hankalaa eräissä oppimisympäristöissä
- blogin ulkoasua voi personoida
- blogin jokaista merkintää voi kommentoida ja siihen voi linkittää suoraan
- blogi sopii loistavasti kaikkiin kronologisesti eteneviin asioihin
- blogiin voi upottaa muuta mediaa yleensä hyvin helposti
- blogi on saatavilla kaikkialla, missä netti toimii
- blogi antaa mahdollisuuden tehdä virtuaalista yhteistyötä
- blogi sopii hyvin kansainväliseen yhteistyöhön
- blogi on helppo tiedottamisen kanava
- blogi tekee ajattelun näkyväksi, myös hapuilevan ja luonnostelevan ajattelun
- blogien kautta saman asian harrastajat löytävät toisiaan
- blogin kävijöitä voi seurata
- blogi on ekologinen (en monista kovinkaan paljoa, tulostan vielä harvemmin)
- blogi tukee visuaalisesti hahmottavia, jos käytetään kuvia
- blogi on edullinen
- lukija ei tarvitse salasanaa ellei blogi ole suljettu
- blogi toimii erittäin hyvin portfoliona tai oppimispäiväkirjana (siitä itse aloitin)
- blogilla soveltuu hyvin ohjaukseen, vanhat kysymykset ja vastaukset jäävät talteen
- blogilla tuotettua voi seurata uutissyötteen avulla
- blogissa olevia juttuja voi luokitella ja hakutoiminnon avulla voi löytää etsimänsä
- luokitteluiden ja uutisvirran avulla tiettyjä juttuja voidaan myös ohjata blogiryhmän kokoavaan blogiin
- blogi seuraa prosessia ja blogissa samaa prosessia voi viedä eteenpäin monta ihmistä (kuten Vaparetkellä)
- blogi+wiki ovat mainio pari, itse käytän usein ohjausblogia ja oppimateriaaliwikiä (ja wikiin siis myös opiskelijat sisällöntuottajina)
- muiden blogeista oppii ja oivaltaa monenlaista
- blogi on helppo linkittää vaikka suljettuun oppimisympäristöön
- blogissa kuuluu persoonallinen ääni (ja oikeastikin blogi voi sisältää ääntä)
- kerro lisää...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti