Tänään oli ÄI3A-ryhmän "koe". Kokoonnuimme atk-luokkaan. Ensimmäisen tunnin ajan ryhmät saivat viimeistellä tuotoksiaan. Minä olin antamassa teknistä tukea. Opettaja Hannele ohjeisti työskentelyn vaiheet. Toisella tunnilla jokainen ryhmä esitteli aikaansaannoksiaan ja kuvaili ryhmätyön etenemistä. Niin työskentelyn prosessi (blogit) kuin tuotoksetkin (wikisivut tms.) ovat kaikkien nähtävillä. Nuoriso kirjoitti mm. runoja, minuuttinovelleja, pienoisnäytelmän. Blogimerkintöjä syntyi kaikkiaan yli 200 (13 ryhmää, n. 50 opiskelijaa) ja blogeissa käytiin myös kommenttikeskustelua. Suunnittelu/ohjausblogin kyljessä linkit ryhmäblogeihin ja viestivirtaa kootussa purossa.
Työskentelyä pidettiin koossa Google-laskentataulukolla. Nuoriso itse kirjasi, mitä tekee, missä ja milloin. Kirjoitan tästä vielä erikseen, koska homma toimi tosi hyvin, voisi olla ideaa muillekin, jotka antavat isojen ryhmien temmeltää luokan ulkopuolella.
Hannele-opettaja opetteli nuorison kanssa rinnan käyttämään Googlen työvälineitä, Blogger-blogia ja Wikispaces wikiä. Minulla oli alussa ajatuksena hänellekin rakentaa blogien viestivirran seuraaminen Google-syötteenlukijalla, mutta uusia työvälineitä tuli jo tuossakin ihan riittämiin. Ja muutenkin hektistä tämä viimeinen jakso aina. Käytin syötteenlukijaa siis vain itse. Sopii älyttömän hyvin opetuskäyttöön. Alla muutamia esimerkkejä.

Tilastosivukin antaa opettajalle yhdellä silmäyksellä informaatiota blogiaktiivisuudesta.

Syötteenlukijaan voi myös liittää ystäviä. Jos useampi opettaja tekee yhteistyötä, tämäkin on mainio ominaisuus. Ensi vuonna meillä aitaan kokeilla kolmen opettajan kesken vastaavaa yhteistoimintaa. Google-syötteenlukija tulee ehdottomasti olemaan yksi työväline. Se nimittäin vähentää työtä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti