maanantaina, huhtikuuta 30, 2007

Kulttuurinen kielitaito / Vappumuistelohöpinä

Kuva on ajan kieli, Eka Bini tarjoamista kuvista tuli mieleen kuvan kieli, kulttuurin kuvat. Vappukuvilla saa kosketuksen moneen kulttuuriseen ja inhimilliseen ilmiöön. Koettuun lähihistoriaankin.

Olen itse kasvanut syvällä maaseudulla, suurin piirtein siellä, mistä Suomen maaraja alkaa, Suomenlahden murtovesiltä Vaalimaanjoen makeaa virtaa 3 kilometriä pohjoiseen. Vappua boikotoitiin lapsuudessani (siis kaikki ympärillä olevat aikuiset boikotoivat). Oli erityis-ekstraa saada ilmapallo.

Kursseillani aikuislukiossa on usein ikähaitaria 18-65. On kiinostavaa keskustella siitä ajasta, jolloin kaikki oli poliittista: kaupat, pankit, vakuutuslaitokset, urheiluseurat. PS5-kurssilla jokin keskustelun sivujuonne vei muistelemaan sitä, miten poliittinen vakaumus oli kiinteä osa ihmisen persoonallisuutta 70-luvulla. Koululaiset olivat hyvin perillä siitä, mitä puoluetta kukakin opettaja kannatti. Ajan hengen innoittamana olen kirjoittanut aikoinani pakinan "Oikian aatteen puhelin". (Rajalla elettyä lapsuutta ja sen jälkihönkyjä kuvaa turina "Nyt ne hyökkää".) Näiden päivien Tallinnan tapahtumat ovat palauttaneet mieliin oman lapsuuden ja suhteen rautaesiripun taa. Sen, joka näkyi kotitaloni jokaisesta ikkunasta.

Voimapiste-esitys aiheesta Lapset ja tietokone

Pyydettiin alakoulun vanhemmille puhumaan aiheesta Lapset ja tietokone. Tässä muutamia ajatuksia aiheesta.

lauantaina, huhtikuuta 28, 2007

Mitä niillä värkeillä tehdään? Yhdessä vai erikseen?

Piisilmä kertoi kiinnostavia asioita aneemisesta tietoyhteiskunnastamme ja pysäytti miettimään asiaa, joka on hyvin tärkeä. Mitä tietoyhteiskunta on tai pitäisi olla? Koneita ja kytkentöjä, softaa ja servereitä? Tietty varustus tarvitaan. Mutta jotain puuttuu... hallitusohjelmasta, tavoitelauseista, keskusteluista.

Eilen kirjoitin eräälle kysyjälle mietteitäni tvt-opetuskäytöstä Suomessa (kysyjä viittasi eLearng Nordig selvitykseen, jonka mukaan Suomi on joiltain osin jo jälkijunassa):


Valitettavasti Suomi ei itsetyytyväisistä mielikuvistamme
huolimatta ole enää eturintamassa tvt:n opetuskäytössä. Meiltä puuttuu
intohimoa, uudistumisen nälkää, innostusta tehdä asioita monilla eri tavoila ja
erityisesti meillä on uskomattoman vankka yksinäisen opettajan työkulttuuri. Ovi
kiinni. Tämä tulee esille sosiaalisen webin välineistön käyttämisessä. Ei voi
olla sosiaalinen, jos laitetaan ovi kiinni eli suljetaan verkkoympäristöt
salasanoilla. Sosiaalisen webin perusidea on avoimessa vuorovaikutuksessa.
Mielestäni tässä tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö ei ole pelkästään
uuden välineen käyttöönottoa, vaan se on samalla toimintakulttuurin muuttumista.
Yksin ja itsenäisesti työskentelevä opettaja jättää jakamatta omastaan.
Jakaminen ja yhteistyö ei toki ole jokaiselle luontevaa, mutta sillä tavalla voi
myös oppia paljon ja jakaa työtaakkaansa. Erityisesti olen pohdiskellut koulun
työyhteisöjä asiantuntijayhteisöinä ja ihmettelen, jos tuollaisella hienolla
asiantuntijayhteisöllä on varaa olla avaamatta yhteisten taitojen aarteistoa
yhteistyöllä.


Minua huolestuttaa, että tämä yksilökeskeinen työkulttuuri leviää myös oppijoihin. Jokaisella on oma juttu, mun projekti. Koulu mittaa yksilösuorituksia. Niitä olen tässä juuri tällä hetkelläkin valvomassa lauantain uusintakokeessa. Toki tarvitaan yksilötavoitteita ja yksilösuorituksia. Mutta tarvittaisiin myös yhteisöllisen oppimisen tuomista koulun arkeen. Tulevaisuuden ekologiset ongelmat ja muut suuret haasteet eivät ratkea sankarien voimalla vaan muurahaistoiminnalla. Siksi meillä on minusta moraalinen velvollisuus edistää vuorovaikutteista verkottumista, yhteisöllistä oppimista ja sosiaalisia taitoja. Tvt antaa näihin loistavat välineet. Ja näin puhui Vanha Idealisti-Mummo...

...niin ja kaiken lisäksi koulujen työyhteisöissä on siellä täällä taakankantajia, joilla on kiire ja joita väsyttää, joita kukaan ei kannusta.

Pieni päivitys: Edellisen kirjoittamisen jälkeen saavuin kotiin lukemaan loppuviikon postia. Iloinen yllätys. Opettajan tietopalvelu välittää kuukauden kirjan, joka johdattaa sosiokonstruktivistiseen oppimiskäsitykseen. Kirjan on kirjoittanut Reijo A. Kauppila ja nimi on hyvä: Ihmisen tapa oppia. Loistavaa. Tätä kirjaa odotellaan kieli pitkällään.

tiistaina, huhtikuuta 24, 2007

Luova hulluus virtuaalipöydän äärellä

Rupattelimme juuri hetken Sailan kanssa. Hän pähkäili, että mistä se Cmap saatiinkaan Oph:n palvelimelle. Siinä sivussa pari muutakin ajatusta tuli vaihdettua ja vinkkasin, että kurkista nyt ihmeessä, miten makean kartan Piisilmä on laittanut Ruusun nimestä. Sailalla tuli pieni paussi metaetiikan läksyjen kanssa, sattui olemaan lempikirja kyseessä. Ja tovi sitten Mallun kanssa höpöteltiin. Hänellä oli hukassa koko joukko kuvakkeita Wikispacen Kuvis-kurssin sivuilla. Pienen hetken tutkailu todisti, että syy täytyi olla Mallun selaimessa. Kaikki oli tallessa ja toimi.

Tunnelma näissä kohtaamisissa oli lämmin ja läheinen. Ihan kuin olisimme olleet opehuoneessa saman pöydän äärellä. Tosiasia oli kuitenkin, että sekä Saila että Mallu olivat rupatteluhetkellä 55 kilometrin päässä minusta. Piisilmäkin on opettaja ja hänen koordinaatteihinsa on tästä pisteestä 125 kilometriä. Aplodeja sosiaaliselle webille.

Minulla ei ole koskaan ajan tilaa istua opettajainhuoneessa ja aineryhmää ei ole. Mietin juuri, että olisi hauskaa perustaa virtuaalinen opehuone. Ehkä opettaja.tv voisi toteuttaa sellaisen! ... jaaha, siellähän onkin sellainen, äkkiä valtaamaan sohvannurkkaa! ...aah, tai ääh... se onkin keskustelu, ne ei ole juuri mun alaa...

sunnuntaina, huhtikuuta 22, 2007

ePortfolio

Katso ja kuuntele ensin Ben Werdmullerin selostus, kuinka koota Elgg-ePortfolio ja sitten vain kokeilemaan! Tässä on ainoastaan se juttu, että Elgg pitää ensin asentaa palvelimelle... ...ahaa, oli varmaan liian pikainen päätelmä (ks. kommentti). Hyvä, pitää kokeilla.

Miten Power Pointista wikisivu?

Laitoin äsken kuvauksen, kuinka huomiselle oppitunnille tein vanhasta ppt-tiedostosta wikisivun. Jos aihe kiinnosta, siirry PS5-blogin selostukseen.

Kuka jaksaa poverpoittia?

ITK-blogimerkinnöissä osui silmiin Jennin tvt-blogista lauseen puolikas: power point -kavalkadeista ehkä saataisiin vähemmän puuduttavia

Havahduin oikeastaan vasta äsken huomaamaan, että olen tämän vuoden aikana laatinut vain muutaman PowerPoint-esityksen. Käytän nykyään lähes aina wikiä. Siinä on sellainen etu, että voin muuttaa sisältöä esityksen aikana (linkin lisäämiseen menee vain hetki, keskustelun voi kirjata talteen vaivatta) ja siihen voi kuulijakin kirjoittaa. Melkein kokeilimme dynaamista Cmappia mobiilitiimin esitykseen ITK-päivillä, mutta tulos ei ollut riittävän selkeä ja vähän epäilytti myös palvelimen kautta haettavien resurssien aukeaminen. Cmapin kanssa kyllä yhteisajatuksemme selkiytyi edellisenä iltana. Tässä ITK-esityksiini wikilinkit:

Epäkonferenssin fabu: Aikaa ei ole - ei ole aikaa (ja siihen liittyvä blogi)
Tulevaisuuden oppimateriaalit: Elävää oppimaterialia ja virtuaali-ikkunoita
Mobiilitiimin: mOpettajat mPedagogiikkaa etsimässä (jälkipeli: Vaparetki-blogissa)

Missä kenguru loikkaa...


...mies on nähnyt sen. Mutta miten näkisi kaverikin. Opetushallitus on juuri julkaissut tuhdin paketin verkkohyvää koulutyöhön. Mutta ihme kumma, ei edu.fi-sivuilla edes hauan avulla löytynyt vielä polkua aineistoon. Tästä se kuitenkin löytyy, reitti KenGurun luo.

Aineistossa on sekä teknisiä ohjeita, verkkopedagogiikkaa että käytännön vinkkejä oppitunneille. Kokonaisuuden suunnittelussa pääarkkitehti on ollut Pasi Silander, joten eväs on ennemmin gurmeeta kuin lämmitettyjä perunoita ja kastiketta.

Ja huomio: KenGuru-kokonaisuuteen kuuluu myös blogi. Sattumoisin minulla on sisäpiirin tietoa, että blogin osoite voi vielä muuttua, joten sitä ei vielä kannata linkittää. Informoin heti, kun blogin pysyvä osoite varmentuu.

Blogger suomeksi

Joitakin aikoja Blogger on toiminut suomeksi. Saila kertoi tästä toissapäivänä. Itse opin asian hiljattain, kun opetin opettajia tekemään Blogger-blogin. Tutussa ympäristössä ei havaitse muutoksia helposti. Jos siis käytät Bloggeria, mutta ympäristösi on englanninkielinen, vaihda ohjausnäkymässä kieli suomeksi. Tai voihan sen vaihtaa vaikka harjoituksen vuokski ruotsiksi.

lauantaina, huhtikuuta 21, 2007

Yhteistyön lämpöä :-)

On maastouduttu ITK-päiviltä. Monta hienoa hetkeä. Rakastan sosiaalista mediaa. Asun keskellä ei-mitään ja teen enimmäkseen yksin töitä. Olen koulussani viiden aineen yksinäinen aineryhmä (OP, PS, UE, FI, ET). Mitään en niin inhoa kuin yksin ajattelua. Tämän ITK:n jälkeen jostain syystä hyvin elävästi palasin kesään 2004. Silloin löysin blogit. Olin kuin kuumeessa. Perustin ensimmäisen oman Blogger-blogin ja hirveä tuska teknisessä haltuunotossa. Loks-loks-loks. Ymmärrys loksahti paikoilleen, kun katsoin toisten blogeja. Opin oppimisen riemusta ja tunsin sydänjuuria myöten oppimisen tuskaa. Se tuska ei unohdu. Siksi haluan jakaa löytöjäni.

Kauan piti uskoa yksin omaan juttuun. Vasta viime aikoina tämä juttu on alkanut muuttua himpun verran vuorovaikutteisemmaksi. Tietty, jos englanniksi kirjoittaisi, olisi heti blogimaailman ytimessä. Mutta rakastan suomea.

ITK'07 jätti mieleeni erityisesti pari kokemusta. Ensimmäinen oli melkein heti Hämeenlinnaan maastoutumisen jälkeen. Epäkonferenssin miittinki Aikaa ei ole - ei ole aikaa kokosi parikymmentä ihmistä piiriin. Ja piiri ulottui Ouluun saakka. Paikan kahleitten takomiseen tarvitaan vieläkin lihaksia ja kirveitä, mutta kuitenkin juttu toimi pikkuisen venymisen jälkeen. (Aikaa ei ole -blogi oli myös tsemppaava kokemus).

Erityistä oli myös mobiilijuttumme. Vaparetki. Ja sen ihmematkan kertominen.

Erityisasia minulle oli myös se, kun Tulevaisuuden oppimateriaalit -esityksen jälkeen eräs tätä blogiani seurannut juuri valmistumassa oleva opiskelija tuli kiittelemään. Palautetta tulee harvoin ja joka hippunen lämmittää todella paljon.

sunnuntaina, huhtikuuta 15, 2007

Suomalainen opettaja.tv aloittaa!

Englantilainen Teachers TV on jo jonkin aikaa välittänyt sekä täydennyskoulutusta että oppimateriaalia ja pedagogisia vinkkejä opettajille. Nyt vastaavaa herkkua tarjotaan myös kotimaisella Teema-kanavalla. Edu.fi uutisoi asiasta.

Haluatko seurata sulautettua opetusta?

Aloitimme perjantaina psykologian viitoskurssin. Toteutan sitä uudella tavalla. Toteutusta voi seurata koko ajan blogista, jossa kuvaan omaa työtäni. Aloitimme wikin yhdeltä ainoalta sivulta. Rakennamme yhdessä ryhmän kanssa. Sulautettua opetusta siksi, että kurssilla on etäopiskelijoita ja osa-aikaopiskelijoita (menee parilla päällekkäin toisen kurssin kanssa osa tunneista) ja koska sulautettu opetus on hauskaa. Saa osallistua myös kurssille (etäaineopiskelijana sen voi suorittaa ihan oikeasti, himpun maksaa tosin)!

PS5 kurssiwiki ja tarkkailijoille avattu Psyka 5 -blogi.

maanantaina, huhtikuuta 09, 2007

YLE:llä Agricola-sivut

YLE:n hienoilta verkkosivuilta löytyy valtava aarteisto koulutyötä rikastamaan. Ajankohtainen juhlakalu Agricola on saanut oman sivuston, josta löytyy myös mobiilipalvelu ja esimerkiksi kielenhuoltopeli. Verratonta julkista palvelua. Kiitos YLE!

Sivulta löytyy linkit kaikkiin juhlavuoden teemoja käsitteleviin ohjelmiin, joista Aristoteleen kantapää on mehukkaimpia helmiä (tietenkin helmet voivat olla mehukkaita... vai tulikohan tässä nyt tehtyä viikon fraasirikos).

Osoitteena ITK? Tervetuloa (epä)konferenssin fabuun :-)

Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa ITK 2007 on hengenheimolaisten kohtaamispiste. Nyt jo aika mittavaksi laajennut. Parasta siellä on nähdä tuttuja ja tutustua tuleviin tuttaviin. ITK sisältää myös laajennuksia sekä virtuaalisesti että paikan päällä. Näitä laajennuksia on pitkälti organisoinut Dicole & Teemu Arnina. Laajennusten esittelysivu on hyvä opas sosiaalisen webin kulmakiviin.

Konferenssin sisällä (epä)konferenssi (konfabulaari) tarkoittaa osallistujien itsensä toteuttamaa ohjelmaa. Tartuin kutsuun. Torstaina 19.4. klo 12-12.30 Foorumi 3:ssa on tilaisuus ottaa osaa keskustelevaan ja luovaan tuokioon, jonka nimi on: Aikaa ei ole - ei ole aikaa. Alaotsikko liimaa itse konferensiin: Sosiaalinen web luomassa uutta aikaa. Aihetta on pitänyt esillä ajan hermolla elävä webmestari Heikki Uimonen, joka toimii keskustelutuokion suojelijana ja kummisetänä. Tervetuloa mukaan! 20 ensimmäiseksi ilmoittautunutta mahtuu mukaan. Ja ilmoittautuminen toimii näin:

Rekisteröidy ITK 2.0 wikin käyttäjäksi ja kirjaudu sisään.
Rekisteröityminen ITK 2.0 -sivun oikeassa ylänurkassa.
Mene tilaisuuden (fabun) ilmoittautumissivulle.
Muokkaa Osallistujat kohtaa lisäämällä listaan oma nimesi.
Ajan laajennusta aiheesta elättelee Aikaa ei ole -blogi.

Valtikka yhteiskunnallisten asioiden opettamiseen

Mainio opettajille suunnattu sivu Valtikalla. Sisältää yhteiskunnallisista aiheista koottuja dokumentteja eri koulutasoille ja oppiaineisiin (ks. Opetussuunnitelmat-sivusto).

"Valtikka on opetusministeriön rahoittama nuorten verkkodemokratiahanke, jota toteutetaan Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssin siipien suojassa."

On muuten harvinaisen hyvin onnistunut hankenimi. Yleensähän ne ovat kummallisia väännöksiä tai kahden rivin mittaisia. Tämä on osuva ja sen muistaa kertakuulemalla. Erityisplussaa vielä se, että verkkosivut ovat samalla osoitteella kuin hanke ja ilman ä-ö-vääntymiä. Jos suduko kyllästyttää, ryhdy keksimään hyviä nimiä projekteille tai yrityksille. Ehdot: helppo muistaa, lyhyt, kuvaa asiaa, fi-domain vapaa...

Tuosta fi-domain + ä&ö tuli mieleen, että nykyisin skanditkin toimivat web-osoitteena.
Mutta ihmisten tottumukset sotivat vastaan. Kun nimesin erään sivuni pikaosoitteen http://peda.net/polku/mediaäly kukaan ei löytänyt perille, koska kirjoittivat ilman ään pisteitä. Ja toki skandeilla on omat haittansa. Mm. Operan selain muuttaa (ainakin ilman asetusten säätöä) ään aaksi. Mutta muilla selaimilla ä toimii. Hups - tulipa hajahuomio Valtikasta.

sunnuntaina, huhtikuuta 08, 2007

Web 2.0 + bisnes + sympatiaa

Rakastan kirjoja ja kirjastoja ja kirjakauppoja ja antikvariaatteja. Tietenkin ystävystyin heti Piisilmältä hokaamani virtuaalisen kirjahyllyn kanssa (Library Thing). Tuo viimeinen on jopa bisnes-ideana toimiva. Asiaa uutisoi Business 2.0 verkkolehti.

AIKA uskomatonta - lue HS 7.4.07 s. D4

Viittaan edelliseen juttuun. Sen kirjoittamisen jälkeen avasin päivän Hesarin (illalla hyvä aika sellaiselle ja kelpaa jopa viikon vanha). Uskomatonta. Bisnestilaa löytyy hitaan ajan ja rauhallisuuden ja tapahtumattomuuden liikeideoille - jos ne mahtuvat max puoleen tuntiin. Olenkin lukenut pikaretriiteistä...

Tervetuloa ITK-blogiini... jos on aikaa

Aikaa ei ole. Tämä usein kuulemani kolmen sanan lause on yhä uudelleen hätkähdyttänyt. Siksi olen perustanut työmaan aiheen äyräälle ja ITK-blogini pohdiskelee samaa aihetta.

Ensimmäisessä merkinnässä hitaasti sain esiin erään näkymän ajatteluun ja tietotekniikkaan:
Hidas aika, ajattelu ja ICT/TVT? Mitä yhteistä ajattelevalla mielellä ja tietotekniikalla. Hyvä esimerkki on blogi. Blogi on kuin ajattelukeidas. Voin pysähtyä tähän ja katsella omaa ajatteluani. Joku toinen voi tulla tälle keitaalle oman infrapunalamppunsa kanssa ja näyttää jotain, mitä minä en nähnyt. Ja joku toinen voi tulla tähän istuttamaan uuden, hienon ajatusperenan, joka kukkii vielä viidentoista vuoden kuluttua. Tällaista ajattelutilaa ei ole ilman sosiaalista webiä!

torstaina, huhtikuuta 05, 2007

Opas verkko-opetuksen levittämiseen

Nyt on päättäjille tarkoitettu opas valmis. Kuulutin aiemmin apua eri kohderyhmille suunnattuja verkko-opettamisen ja -opiskelun oppaita suunnitellessani ja kommentteja päättäjäoppaaseen. Sain yli 30 avunantoa. Mahtavaa! Nyt kiireellisin opas on valmis. Se on suunnattu niille, jotka hallinnon puolella päättävät verkko-opetukseen liittyvistä asioista. Opasta saa kopioida ja käyttä hyväksi. Alla linkit tiedostoihin:
Opas verkko-opetuksesta päättäjille (painoversio, pdf)
Opas verkko-opetuksesta päättäjille (monista 2-puoleiseksi ja taita, pdf)
Opas verkko-opetuksesta päättäjille (Tekstit Word-dokumenttina)

Oppaan teksti syntyi siis verkkovoiman hedelmöittämänä, tiukan prosessoinnin jälkeen. Sen testiluki kunnallinen luottamushenkilö, joka ei ole koulumaailmassa töissä. Kuvissa esiintyvät tyttäreni Tuulin sormet, jotka hän itse maalasi. Minä valokuvasin ja askartelin mindmapin etapit viime yönä (yötyötä ja lapsityövoimaa, hyvin menee!). LayOut Lieskatuotannon Katja Lampelan maagisen kosketuksen jäljiltä.

ITK lähestyy - oletko valmis?

En ole, mutta menen silti. Ja mietin, että sosiaalisen webin yksi kynnys on keskeneräisyyden sietäminen. Blogit, wikit ja muut ovat aina kesken, avoinna, kehittymässä ja parhaimmillaan juuri sellaisina. Valmis blogi on äärimmäisen tylsä. Liike ja hapuilu kiinnostavat. Ihmissilmäkään ei havaitse täydellisessä liikkumattomuudessa mitään (siksi silmä liikkuu koko ajan, vaikka emme sitä tietoisesti havaitse).

Toisia avoimuus ja keskeneräisyys ahdistavat. Toisia taas suljetut tilat, valmiit totuudet, määritellyt rakenteet. Kuulun ehdottomasti jälkimmäisiin. En ymmärrä, miksi pitäisi opettaa suljetussa luokassa yksin. Eilenkin haaveilin kotimatkalla, että kunpa löytäisin jonkun, joka myös opettaisi ensi lukuvuonna mediapsykologiaa lukion viitosjaksossa. Voisimme opettaa yhdessä wikin välityksellä. Se on jo alussa, pioneeriopiskelijat testaamassa. Mutta ihan alku vasta. (Mukaan pääsee opettaja/ohjaajaksi laittamalla viestiä rongas.anne (a) gmail.com)

ITK-päivien virtuaalinen laajennustila on jo hyvällä menolla!

maanantaina, huhtikuuta 02, 2007

YRL

Tämä kannattaa poimia talteen ja jakoon: Ymmärrettävän runouden liitto. Kiinnostavaa kirjallisuuspohdiskelua (ynnä sisäpiirin huumoria). Viritti miettimään: Mitä on maku ja missä kulkee hyvän ja huonon raja? Onko massojen suosima aina epätaiteellista ja huonoa? Viime kerralla Välikysymyksiä-ohjelmassa (YLE Radio 1) Aino Suhola antoi epäsivistymättömyyden uhkakuvien leijua. Kuulosti kyllä melkein siltä, että olivat sopineet roolituksen ennen ohjelmaa. Jukka Virtanen ja Assi Liikanen toppuuttelivat fiksusti. Ennenkö muka oltiin sivistyneitä ja nyt mennään kohti sivistymättömyyttä? Sivistys ei ole tietenkään yhtä kuin koulutus. Mutta puistattaa tuo meidän vanhempien ikäpolvien helmasynti: ei nähdä, missä nuoret ovat hyviä, taitavia ja fiksuja. Eikä hyvän ja huonon raja oli kovin helppo kulttuurissakaan. Kirjallisuuden historia todistaa, että aikojen saatossa moni korkealle nostettu painuu unohduksiin. Ja vaarallisena ja turmelevana pidetty nousee arvoon.

sunnuntaina, huhtikuuta 01, 2007

elearning papers: Sulautettu opetus

Blended learning eli suomeksi väännettynä sulautettu tai sulautuva opetus yhdistää erilaisia opetusmenetelmiä yhteen. Itse olen käyttänyt sulautettua opetusta kaikilla niillä kursseillani, joilla on etäopiskelijoita mutta ei erikseen järjestettyä etäopetusta. Toimimme luokassa niin, että keskustelumme ja muut puuhamme dokumentoituvat verkkoon. Käytännössä tämä toimii monellakin tavalla:
- wiki on avoinna valkokankaalla, olen yleensä laittanut jonkin pienen aloituksen sivulle (en aina)
- virittäydymme tunnin aiheeseen, jos etenemme keskustellen, kirjoitan pääasiat wikiin (tästä on myös hyötyä silloin, kun kurssilla on uussuomalaisia, joille sekä käsitteellinen kieli että nopea tahti aina tuottavat töyssyjä oppimiseen)
- jos piirtelen taululle, otan siitä digikameralla tai kännykällä kuvan ja lisään wikiin
- luokkani koneella on Cmap ja sillä oppituntikeskustelun pohjalta tehdyn mindmapin voi viedä wikiin
- opiskelijat voivat kirjoittaa itse pohdintatehtävien vastauksia wikiin oppitunnilla ja etäopiskelijat kotonaan
- skannaan opiskelijoitten paperille laatimia ajatuksia tai kuvia luvan kanssa ja liitän wikiin (no skanneria ei luokassa ole, pitäisi olla, tulisi laitettua enemmän, nyt välitunnilla usein unohtuu ja sitten kysyvät, että joko se on siellä)
- luento-osuudesta voi oppitunnilla nauhoittaa pätkän ja viedä sen wikiin jne.
Näin ovat omassa työssäni rakentuneet tänä lukuvuonna sivustot esim. FI1 ja PS1 -kursseilla.

Sulautetusta opetuksesta on aiemmin ollut verkossa saatavilla Piirtoheittimen artikkeli (käsite on Piirtoheittimessä suomennettu sulautuva opetus) Aihe on ollut myös esillä TieVie-blogissa. Nyt aiheesta on artikkeli EU:n elearningpapers-sivustolla.