tiistaina, maaliskuuta 03, 2009

Kuinka alkuun, kun oppimista viedään verkkoon?

Talvilomalla vietin yhden aamun verkko-opettamista aloittelevien opettajien kanssa. He olivat valmistautuneet joukolla kysymyksiä ja niiden parissa tovi vierähtikin rattoisasti. Koska samoja kysymyksiä miettii yksi ja toinen, kirjoitin keskustelun talteen (tuohon wikiin voi myös vapaasti käydä lisäämässä lisää ajatuksia, linkkejä, ideoita yms).

Otan aineiston osaksi tässä kevättalvella rakenneltavaa virtuaalivesoa tai mikähän se nyt sitten olisikaan nimeltään, perinteinen luokkaopetus sosiaaliseen mediaan oli työnimi (joka on siis osa AVOa).

Pedacast-koulutuksessa ollaan viime viikolla pohdiskeltu oppimistehtäviä, niiden muotoilua, eri ryhmille sopimista ja kaikenlaista, mitä oppimistehtävien laatiminen opettajan mielessä herättää.

Verkko-oppimistehtävistä on amk-puolella julkaistu kirja, jonka viestinä on:
“Opettajan tehtävä ei ole tehdä kirjaa verkkoon, vaan ohjata opiskelija tiedon lähteille hyvin suunniteltujen verkkotehtävien avulla.“
Jasu-Kuusisto, Kirsti & Mattila, Heli. Oppimistehtävä verkko-opetuksessa. Pori: Satakunnan ammattikorkeakoulu, 2007.

3 kommenttia:

sisko kirjoitti...

Hei,
täältä löytyy linkkejä mm. erilaisiin tiedonhaun oppaisiin.
-sisko eli Ritu

Anne Rongas kirjoitti...

Moikka Ritu-sisko, linkki taisi tipahtaa jonnekin... kyselee halukas informaation levittäjä :)

sisko kirjoitti...

ihan tuosta siskosta kun klikkasee... :) eli www.varasto.vuodatus.net