tiistaina, lokakuuta 14, 2008

SlideRocket virtuaaliselle työpöydälle

Ihastuttavanoloinen esitystyökalu verkossa. Sujuvasti kytketty Flickr-kuvanjakoon. Tyylikkäät tehokeinot. Videon ja flachin kätevä upottaminen esitykseen.

Vaikuttaa Erittäin Lupaavalle. SlideRocket!
Testaamatta toinen lupaavan näköinen on-line esitystyökalu 280 Slides.

11 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hieno homma, että esittelet näitä uusia kaluja. Itse olen näiden vinkkien avulla lähtenyt miettimään ja tekemäänkin materiaalia opetuskäyttöön. Mutta odottaisin sen seuraavan askeleen esimerkkejä ja pedagogisia vinkkejä näiden kalujen käytössä ja sitten seuraava askel olisi muodostaa yhteisöjä, joissa yhdessä kehiteltäisiin niitä edelleen eteenpäin.

Anne Rongas kirjoitti...

Heip, kiitos kommentista, pohdin asiaa seuraavassa blogimerkinnässä.

Anne Rongas kirjoitti...

Kannatan ehdottomasti sitä, että nuo seuraavien askeleiden jutut keskitettäisiin LeMill-ympäristöön, jossa on monipuolisia välineitä myös kertyneen informaation luokitteluun ja hakemiseen.

Tämä oli äärimmäisen hyvä kommentti itselleni juuri tähän saumaan, kun muutenkin mietiskelin sosiaalisen median suhdtta pedagogisiin malleihin. Kiitokset at :-)

tuomo.turja kirjoitti...

Hyvä näkökulma ja osuva kuvaus opettajamaailmasta. Itse vaihdoin koti- ja työpaikkaa, ja päädyin hommaan, jossa viikottainen opetustuntimäärä on runsaat kolmekymmentä.

Lisäksi tulevat tietyt tietotekniikan ylläpito- ja kehitystehtävät, hankesuunnittelu ja vielä edellisistä töistä pieni "jäämä", joka pitää minut yhteydessä vanhaan kotipaikkakuntaani.

Huomaan tuntevani huonoa omaatuntoa siitä, etten jaksa paneutua oppimisympäristöjen kehittämiseen. Monet kellariin talletetut perunat ja hillopurkitkin saavat jäädä homehtumaan, kun niiden käyttöönotto vaatisi paneutumista, johon en jaksa ryhtyä.

Olen varmaan sen tyypin ope, joka istuisi kyllä sen yhden ylimääräisen tunnin VESOssa (ellei sitten kimppakyydin kuski tai kotona odottava koiranpentu tai perhesyy tai joku muu sosiaalinen syy painaisi vaakakupissa keskenlähtemisen puolesta tarpeeksi).

Eri asia on sitten, minkä verran tuotosta syntyisi tuon seminaarin pohjalta ja miten hyvin sen saisi levitettyä. Insinöörinä oppi sen, että homman voi hoitaa kuntoon, mutta raportoinnin kirjoittaminen onkin oma haasteensa. Samalla tavalla, kun tarjoilija unohtaa tilauksen, kun lasku on maksettu, raportoinnin yksityiskohtainen sisältö unohtuu, kun työtehtävä on hoidettu.

Toki tietysti pyrkimykseni on tuottaa osaamista laajemmin. Moraali, kulttuuri, priorisointi ja jaksaminen ovat kaikki tässä haasteessa puntarissa.

Anne Rongas kirjoitti...

Kun nyt Tuomo otit puheeksi, niin teimme Minnan kanssa kyseisessä seminaarissa työnjaon (kollegamme ei mahtunut mukaan ja ajattelimme, että tieto voi kiinnostaa myös opiskelijoitamme). Minna kirjoitti luentomuistiinpanot ja minä surffailin netissä etsien läpikäytyihin asioihin liittyviä verkkosivustoja. Syntyi tällainen sivu.

Anonyymi kirjoitti...

Tarkentaisin vielä mitä tarkoitan tällä toisen vaiheen käynnistämisellä. Opettajillahan on vahva oman aineen tuntemus ja kokemus siitä miten perinteisesti opetetaan/opitaan. Mutta kun opettajille esitetään uusia digitaalisia työkaluja ei ehkä syty heti ajatusta miten se opetus/oppiminen näiden välineiden avulla tapahtuisi. Nyt olisi hyvä jos olisi olemassa esimerkkejä hyvistä toteutuksista + mahdollisesti tukihenkilöitä, joiden avulla voisi alkaa kehittelemään OMIA versioitaan. Itse olen kehitellyt monesta näkemästäni sovellutuksesta omia (parempia?!) versioita. Tästä voi lukea myös arjen tietoyhteiskunnan sivuilta CICERO-selvitys

Anne Rongas kirjoitti...

Aivan at, ja juuri tuohon LeMill olisi omiaan. Valtakunnallisesti (globaalisti) jaettua. Hyvä foorumi on myös Classroom2.0.

Anonyymi kirjoitti...

Annestahan on tullut varsinainen LeMill-ympäristön evankelisti. Pitäisiköhän laittaa LeMill-paita tulemaan postissa? :)

Anne Rongas kirjoitti...

Joo Tarmo! Päätin, että täkäläisessä hankkeessa (Vinkkiverkko) LeMill on juuri se foorumi, jonne hankkeen tuotoksia julkistetaan, opettajat saavat pienen työkorvauksen kehittämistyöstä ja korvausta varten pitää olla jokin yleisesti jaettu. Eli jatkoa seuraa!

Anonyymi kirjoitti...

Onhan niitä ympäristöjä. Jostain löytää jotain itselle sopivaa ja aina yleensä jää jotain kaipaamaan. Ilmaista kotisivutilaa voi valjastaa myös oppimiskäyttöön. Tässä alla muutamia esimerkkejä (ilman koodia)ja ILMAN korvausta tehtyjä :-). No nämä ovat nyt vain kokeiluja ;-).
http://yamatikka.wikispaces.com/Algebra (wikissä koottuna muutamia esimerkkejä DOS --> Kyte tv) http://koti.mbnet.fi/taksoft/ (pythagoraan lause havainnollistus+tarkastus)
http://taksoft.suntuubi.com/ (ilmainen kotisivu yhteisölliseen työskentelyyn)
http://www.simplesite.com/taksoft/ (ilmainen kotisivu pedagogiseen käyttöön valjastettuna)http://www.vtshost.com/launcher.asp?id=284 (virtuaalisia esityksiä verkkoon)
http://demo.dokeos.com/courses/01/index.php (ilmainen oppimisympäristö/ oma suosikkini)

Anonyymi kirjoitti...

Pistäpä Anne minulle sähköpostissa (tarmo.toikkanen@taik.fi) postiosoite ja paidan koko (ladyfittejäkin on tarjolla), niin pistän mustan LeMill-t-paidan tulemaan. Voit sitten esiintyä virallisena LeMill-markkinointihenkilönä. :)