Sosiaalisen median pedagogiikan kirjoittaminen pistää todella päässä syksytuulen kiitämään. Siis edelleen jatkuu alla alkanut.
Mietin ilmiötä, joka jatkuvasti tulee vastaan: ahdistus moneuden viidakossa. Koulussa on totuttu oppimaan oikeita vastauksia. Opetuskin on keskittynyt siihen. Opetetaan kuinka asiat ovat. Joku sanoo heti, että niin pitää. Ei matematiikkaa voi opettaa ilman keskittymistä oikeisiin vastauksiin. Totta, mutta reittejä on useita. Se on oleellista. Pitäisi oppia ajattelemaan itse. Jos opettaja aina kulkee edellä, näyttää ja odottaa, että oppijat jäljittelevät ja sisäistävät sitä kautta, niin ollaan ongelmissa. Malli toimi aikoinaan, silloin, kun koulujärjestelmämme syntyi. Silloin edettiin niukan information aikaa ja oli mahdollista edetä oppimalla oikeat asiat.
Nyt pitäisi vain suostua siihen, että on usein hieman väärässä, vähän sinne päin. Selkeys elää. Tämän päivän jäsennys ei toimi huomenna. Pitää oppia selkiyttämisen ja jäsentämisen taito, ei pelkkää valmista jäsennystä.
2 kommenttia:
Ei matematiikkaa voi opettaa ilman keskittymistä oikeisiin vastauksiin.
Matematiikan opettajana näkisin, että tehtävänäni olisi juuri poisopettaminen tälläisestä ajattelusta. On masentavaa seurata oppilaita, jotka pelkästään etsivät oikeaa vastausta. Se löytyy naapurin vihosta, vastauskirjasta tai laskinta näpelöimällä niin, että vastaus olisi hyvältä näyttävä. Hyvä esimerkki on prosenttilaskenta. Jos oppilaalla on puutteita rationaalilukukäsitteessä ja jakolasku-kertolasku toimituksissa, niin laskimen avulla satunnaisesti näppäilemällä vastaus varmaan löytyy. Kun tänä päivänä laskentatehoa löytyy, niin matematiikassa korostuu prosessin ja käsitteiden merkitys. Esim. taulukkolaskentaohjelmalla ei tee mitään, jos et osaa antaa tietokoneelle toimintaohjeita. Kone kyllä laskee ja oikein.
YLE:llä on ollut matemaattiseen ajatteluun ja matematiikan maailmaan johdattava hieno ohjelmasarja Matematiikan aika, joka on edelleen verkossa kuultavissa. Hyvää asiaa humanistillekin.
Oikeisiin vastauksiin voi olla monta reittiä. Matka ongelmasta ratkaisuun on keskeinen.
Lähetä kommentti