Pedagoginen pohdiskeluni jatkuu vielä edellisistä. Kerroin kollegasta, joka oli kehittänyt nerokkaan menetelmän filosofian kurssille. Juttelin äsken hänen kanssaan arvioinnin merkityksestä.
Hyvin harva oppimisympäristö tukee aidosti oppimisprosessin näkyväksi tekemistä. Kollega käyttää Opintoverkkoa, joka on tässä suhteessa kaikista itselleni vastaantulleista oppimisympäristöistä paras (jokaisessa on puolensa, täydellistä - tai edes lähelle tulevaa - ei ole vielä tullut vastaan). Kyseisessä ympäristössä jokaisen opiskelijan kaikki verkkoaktiivisuus näkyy yhdessä näkymässä, vaikka se olisikin sirollaan eri toiminnoissa, arviointimatriisilla voi ilmaista eri toimintojen painotuksen (arviointimatriisia sisäänrakennettuna oppimisympäristöön en ole muualla nähnyt, vinkatkaa, jos sellaisia on). Opiskelija voi arvioida itseään, voidaan tehdä ryhmäarviointeja ja tietenkin palautekanava opettajalta suoraan opiskelijalle toimii.
Arviointia monipuolistavat metodit ja ympäristöt kehittämisen kohteeksi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti