sunnuntaina, lokakuuta 19, 2008

Tarpeetonta pedagogiikkaa laatimassa

@peeii kommentoi sosiaalisen median pedagogiikan kyhäelmääni (jossa on myös ihan fiksuja juttuja Harto Pönkän toimesta - hymy hymy) Jaikussa:
"Lueskelin noita luonnoksia, ja vaikutelmani on, että niissä sanotaan samaa, mitä on aiemmin puhuttu verkkopedagogiikan nimissä. Ja kuitenkin aavistelen, että pedagogiikka sosiaalisen median puitteissa profiloituu ainakin jossain suhteessa erilaiseksi/toisenlaiseksi. Mutta se, mistä on kyse, on minulle vielä tekeytymässä ..."
Vastaukseni tuohon: Edustan itse kylläkin kantaa, jonka mukaan pitäisi mahdollisimman sulavasti päästä eroon erilaisista pedagogiikan etuliitteistä (äskettäinen blogimerkintäni aiheesta).

Hyvä pedagogiikka toimii missä vain. Kyse on lähinnä tilannetekijöiden huomioon ottamisesta ja kulloisenkin oppimisympäristön hyödyntämisestä.

Olet ilman muuta oikeassa siinä, että sosiaalinen media avaa jotain, joka ei yhtä hyvin ole käytettävissä muilla keinoin. Mutta erottelut verkko/mobiili/sosiaalisen median pedagiikkoihin eivät ole suunta, jota itse haluan ruokkia, vaikka kysynnän vuoksi kirjoitankin sosiaalisen median pedagogiikkaa. Se on liikkeelle lähdön avuksi.

Olen myös miettinyt sitä, että nimilapuilla varustetut pedagogiikat ovat muuttumassa niin kryptisiksi, että mainiolta pedagogiltakin tippuu kartta ja väittää olevansa huono eikä oikein mikään pedagogi edes.

Haluaisin etsiä kiteytyksiä, hyviä yleisiä periaatteita. Sairaan vaikeaa eikä kukaan usko, miten paljon työtä kiteytysten etsinnän metsästys teettää. Ei edes näytä miltään. Ja voin olla joka suhteessa aivan väärässä.

Olen varovainen intoilemaan sosiaalisen median pedagogiikalla myös siksi, että se vie helposti pedikalisaatioon. Missään ei enää voi olla vain. Missä ikinä hillutkin, joku pedagogi kurkistaa kuin kummitusjunan reitillä: böö. Mainio näkökuma tähän kauhukammariin on keskustelu, jota otsikoi 'creepy treehouse'.

Ja vaikka olenkin ylläolevan suhteen itseni kanssa samaa mieltä, olen myös edelleen tiiviisti innoissani dialogipedagogiikasta, kriittisestä pedagogiikasta ja kulttuurihistoriallisesta oppimiskäsityksestä. Siis ei todellakaan mitään uutta. Konnektivismi on kyllä ihan tutustumisen arvoinen juttu...

Ei kommentteja: