Edellisen liitteeksi vielä toinen aihe, joka nousee usein esille, kun sosiaalinen ja avoin web on esittelyssä. Opetuskäytössä avoin ei kumoa suljettua. Olisi oivallettava aina tilanteen mukaan, mikä sopii mihinkin.
Suljetun verkkoympäristön etu on turvallisuus ja mahdollisuus henkilökohtaiseen viestintään. Mitä nuoremmista oppijoista on kyse, sitä tarkemmin pitää harkita, miten paljon ylipäänsä toimitaan verkossa ja mitä asioita tehdään avoimessa, mitä suljetussa verkossa.
On myös olemassa kaupallisesti toimivia kursseja ja sisältöjä, joita myydään verkossa, kuten vastaavanlaisia maksullisia kursseja ja oppimateriaaleja reaalimaailmassa.
Ja sitten on syytä hahmottaa ero verkkoaineiston ja oppimisprosessin välillä. Minusta on aika epäilyttävää, jos vaaditaan oppijaa laittamaan oppimisprosessinsa avoimesti verkkoon. Oppija voi tehdä sen, mutta hänellä on oltava vaihtoehtoja ja mahdollisuus säädellää omaa julkisuuttaan (alaikäisten kohdalla tämä oikeus huoltajilla). Avointa verkkoa voidaan käyttää tässä suhteessa todella ilkeästi väärin. En laita avoimeen verkkoon itse itsestäni mielipiteitä ja muutamia pikkufaktoja lukuunottamatta yksityistä aineistoa. En myöskään harvoja poikkeuksia lukuunottamatta laita ihmisten kuvia avoimeen verkkoon (jotain tuollaisia ihan pikkuisia ikoneita ja kuvituksia).
Avoimen ja suljetun sekakäyttö onnistuu helposti. Avointa aineistoa voi kätevästi linkittää suljetun ympäristön sisälle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti