maanantaina, maaliskuuta 07, 2011

Sosiaalisen median lukiokurssi – vassokuu

AVO-hankkeen tuotoksia alkaa tipahtelemaan kuin kypsiä hedelmiä puusta. Tätä hedelmää on kypsytelty jonkunmoisella joukolla puolitoista vuotta. Siis somen median luokiokurssia.

Vuonna 2009 järjestin omassa osahankkeessa (Vinkkiverkko) Harppaus-opintopiirin Wikiopistoon. Tarkoituksena netitse ottaa sosiaalisen median työtavoista ja ilmiöistä työkaluineen ite. Opintopiiri ei mennyt ihan niin kuin Strömsössä, mikä oli inspiroivaa ja johti kehittelemään jatkoajatuksia. Yksi jatkoajatuksista oli lukiolaisille kohdennettu opinto-ohjauksen näkökulmasta suunniteltu sosiaalisen median kurssi. Opinto-ohjaus tässä tarkoittaa opiskelutaitoja ja valmiudet jatko-opintoihin sekä työelämään.

Alunperin Kotkasta piti löytää toteutuskoulut ja kurssilaiset, mutta monen tekijän summana homma ei lähtenyt käyntiin. Verkostoissa on voimaa ja niinpä kokeilu polkaistiin käyntiin Turussa ja Hämeenlinnassa. Turun Päivi Luoma ja Antti Huttunen sekä Hämeenlinnan Pieta Tukkimäki-Hildén saivat organisoitua ensimmäiset kurssit pystyyn. Assistenttina ensimmäisessä toteutuksessa oli abiturientti Riku Heininen, jolle myös vielä suuret kiitokset. Riku valaisi nuorisonäkökulmaa kurssin rakenteluun. Turusta löytyi kaksi pilottivalmiudessa olevaa opettajaa, Jatta Paakkinen ja Johanna Parvinen, joille myös iso kiitos.

Homma eteni etäluentojen ja verkkotehtävien kanssa. Viime syksynä pallo oli entistä enemmän kouluilla. Turkulaiset liittivät kurssin verkkotarjottimelleen ja Hämeenlinnalaiset toteuttivat kurssin osana yrittäjyysopintoja. Hämeenlinnalaisten lopputuotos oli onnistunut tapahtumailta paikallisille yrittäjille.

Kuulin, että muuallakin on vedetty sosiaalisen median lukiokurssia, mutta en silloin saanut mitään linkkejä, josko jotain olisi somessakin löydössä. Tämä meidän toteutus on CC BY-SA 3.0 mukaisesti käytettävissä. Kesän aikana rakentelen kurssipaketin Wikiopistoon, sinne mistä kaikki aikoinaan lähti.

Somen lukiokurssin wikistä löytyy mm. opetussuunnitelma, open opas kurssin yhdenlaista toteuttamista varten, portfolio-ohjeet, arvioinnista opiskelijoille, arviointimatriisi ja käänteismentroinnin idea yrittäjyyskurssilaisille. Kaikkia sisältöjä on mahdollisuus edelleen muokata ja kehittää. Tavoitteena on valmistaa kesän rauhallisena aikana ennen lomia vielä muutama sisältöalue. Rakennettakin on jatkuvasti hyvä selkiyttää ja miettiä vaihtoehtoisia toteutustapoja. Mutta tässä on nyt ainakin jotain, mistä lähteä eteenpäin.



6 kommenttia:

Tuure kirjoitti...

Mahtavaa. Tätä yritän puhua myös meidän lukion opsiin harkittavaksi.

Leena Helttula kirjoitti...

Vedin Turun iltalukiossa kurssin, joka toteutettiin kokonaan lähikurssina. Materiaali on nähtävissä http://iltasome.wikispaces.com/
Periaatteessa siihen voi edelleen osallistua verkossa, mutta en ole edes varma onko sitä varsinaisesti edes yritetty tarjota kenellekään. Se vaatii vielä työstämissä jatkossa, eikä open oppaita sun muita ole. Siitä nyt vain tuli tekijänsä näköinen. Muistaakseni viittasin sinuunkin joissain kohdissa. Kurssin loppumisen jälkeen muut työt veivät mennessään, enkä ole ehtinyt palata siihen vielä.

Anne Rongas kirjoitti...

Mieluisinta mahdollista palautetta Tuure :) Pidetään peukkuja.

Kurssin voi vallan hyvin muokata myös viestintäkasvatuksen ja mediaosaamisen suuntaan.

Nythän painotus oli opinto-ohjauksen suunnassa. Oppimisen (sosiaali)psykologiaa sekä mediafilosofiaa on kevyesti piilotettu mukaan ja tarkoitus on tosiaan kehitellä vielä enemmän teemakokonaisuuksia irti työvälineistä kohti oppimista, kriittistä ajatelua, tiedonkäsittelyä ja yhteisöllistä tiedonmuodostusta (kollektiivinen älykkyys).

Hämeenlinnasta jo kuulinkin uutimia, että pyrkivät siellä jatkamaan opokurssina.

Leena, tuo teidän toteutuksenne oli työkalulähtöinen ja ilmeisesti painotus enemmän tietotekniikan suuntaan. Minkä oppiaineen opetussuunnitelman alla kurssi teillä on? AT:n vai?

AVO-Vinkkiverkolla on myös kehitteillä Opiskelutaitojen wiki, joka integroidaan edistyksen edistyessä tarpeellisin osin mm. lukiokurssin wikiin.

AVO:n opekoulutuksia tukemaan on rakentumassa Someoppi-wiki, josta löytynee myös eväksiä näihin somekurssitarpeisiin. Kaikki julkaistu samoilla CC BY-SA 3.0 -lisensseillä.

Kyllä tästä alkaa tolkkua tulla, kun monet päät surraavat yhteisen puuron ympärillä ja tuotosta jaetaan keskenään :)

Leena Helttula kirjoitti...

Anne, kurssi on kyllä äidinkielen syventävä koulukohtainen kurssi.
Minä en aio enkä edes osaa puuttua siihen, mikä on oikeaa tiedonmuodostusta. Oma käsitykseni tiedosta on matemaatikon käsitys enkä opi varmaan koskaan ymmärtämään yleistä versiota, joka kuitenkin on suurimmalle osalle muista itsestään selvää.

Kurssi oli nimenomaan työkalupainotteinen, mutta en sanoisi sitä tietotekniikaksi. Kone käytössä ja erilaisiin yhteisöihin tutustuminen ajatuksella, että samantapaisia välineitä oppilaat tarvitsevat työssään myöhemmin.

Ongelma kurssille ilmoittautumisessa on nimenomaan se, että kaikki luulevat Facebookin ja somen olevan sama asia. Kurssin tarkoitus oli myös osoittaa mitä kaikkea muuta verkosta löytyy ja miten eri yhteisöjen kulttuurit eroavat toisistaan.

Voisi oikeastaan sanoa että tässä asiassa kuten matematiikan opetuksessanikin yritän opettaa oppilaat lentämään itse yrittäen mahdollisimman paljon välttää kertomasta mitä tekniikkaa pitää käyttää. Näytän vain mitä voisi kokeilla.

Anne Rongas kirjoitti...

Ok Leena, pahoittelen väärintulkintani. Nämähän ovat aina koulukohtaisesti laadittuja kursseja ja eroja toteutustavoissa löytyy.

Koskapa opetussuunnitelmatyö kohtsillään jälleen käynnistyy lukioissa, laitan tähän talteen nykyisen opetussuunnitelman aihekokonaisuuden, joka lukiossa on otsikoitu Media ja viestintäosaaminen. Pidän aihekokonaisuuden ops-kuvausta erittäin onnistuneena ja inspiroivana. Integroitavuus moniin oppiaineisiin suo paljon variaatiomahdollisuuksia.

Kas tässä:


Viestintä- ja mediaosaaminen

Opetuksen tulee tarjota opiskelijalle opetusta ja toimintamuotoja, joiden avulla hän syventää ymmärrystään median keskeisestä asemasta ja merkityksestä kulttuurissamme. Opetuksen tulee myös vahvistaa opiskelijan aktiivista suhdetta mediaan, valmiutta vuorovaikutukseen sekä yhteistyötä paikallisen/alueellisen median kanssa. Opiskelijaa ohjataan tunnistamaan mediavaikutuksia sekä median roolia viihdyttäjänä ja elämysten antajana, tiedon välittäjänä, käyttäytymismallien ja yhteisöllisyyden kokemusten tarjoajana sekä maailman- ja minäkuvan muokkaajana. Opiskelija oppii huolehtimaan yksityisyyden suojastaan, turvallisuudestaan ja tietoturvastaan liikkuessaan mediaympäristöissä.

Tavoitteena on, että opiskelija
• osaa tietotekniikan perustaidot
• osaa käsitellä eettisiä ja esteettisiä kysymyksiä: hän oppii vastuuta median sisällöntuottamisessa, käytössä ja mediakäyttäytymisessään
• parantaa vuorovaikutus-, viestintä- ja vaikuttamistaitojaan
• tottuu käyttämään mediaa opiskelun välineenä ja opiskeluympäristönä
• saa tietoa viestintäalasta, mediatuotannosta ja tekijänoikeuksista.

Mediaosaaminen on sekä taitojen että tietojen oppimista. Mediataitojen opiskelu on verbaalisten, visuaalisten, auditiivisten, teknisten ja yhteiskunnallisten taitojen sekä opiskelutaitojen kehittämistä. Mediaosaaminen edellyttää oppiaineiden välistä yhteistyötä ja yhteistyötä eri viestintävälineiden kanssa sekä oppimista aidoissa toimintaympäristöissä. Media on sekä opiskelun kohde että väline. Opetuksen sisältöjä ovat sekä perinteinen että tietokonepohjainen, vuorovaikutteinen uusmedia. Mediataidoissa korostuvat monivälineisyys ja visuaalisuus.

Anne Rongas kirjoitti...

Tätä meikän mediapsykologian kurssiwikiä saa myös cc-vapaudella hyödyntää, jos jotain sopivaa löytyy.