perjantaina, tammikuuta 18, 2008

Oppiva yhteisö koulumaailmassa

Käyn koulua oppiakseni. Minulle maksetaan siitä. Olen siis töissä koulussa. Kävin toisessa koulussa muutama aika sitten. Ryhdyin puhumaan oppijoista, että nyt heitäkin mukaan uuden median juttuihin. Rehtori (!) kysyi, että tarkoitatko nyt opettajia vai opiskelijoita. Änkytin hetken. Hän valaisi: kun meillä ajatellaan, että koulussa kaikki ovat oppijoita. Punastuin sisältäpäin. Niin tietenkin. Juuri tätähän minäkin olin yrittänyt... mutta silti kankeasti kaavoissa.

Meidän koulullamme (aikuislukio) on luettu hartaasti Opettajalehdessä (44-45/2007) ollutta turkulaisen Erja Vihervaaran ja oululaisen Asko Karjalaisen haastattelua Kokeet ajan tasalle! Mietintää on herätelty oppivassa yhteisössä eli ei pelkästään opettajankokouksen asialistan kohdassa 6. Opiskelijat puhuvat asiasta. Oppilaskunta levittää juttumonisteita ja kehittelee ideoita. Välitunneilla väitellään. Kuulemma ryhmäkokeet tuomittiin ryhmäpäätöksellä, vaikka joku olisikin kannattanut.

Oppiva yhteisö pitäisi ajatella uusiksi. Se ei ole opettajainhuone, ei VESO-päivä, ei hankeraportti. Se on jotain ihan muuta.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Oppimisen pitäisi olla suuria tunteita nostattavaa tekemistä. Aika monelle se esim yläkoulun puolella on pakollista kärsimystä, josta sitten varmaan seuraa syrjäytyneisyyskin. Kokeiden pitäisi olla se finaali, jossa osaaminen tuodaan näkyväksi. Kuten huippu-urheilussakin usein kehotetaan urheilijaa nauttimaan kilpailutilanteen hetkestä niin pitäisi myös koetilanteessa nauttia sen edeltävän työn ja valmistautumisen hedelmien poiminnasta. Usein opettajille tarjoillaan myös valmista kalaa TVT:n puolella kun pitäisi opettaa ja opiskella kalastamaan. Tässä alapuolella yksi testityyppi. Tulos on selvillä mutta mistä pisteet ovat tulleet.
Kiusankappaleet