perjantaina, maaliskuuta 27, 2015

Monikäyttöinen Thinglink – esimerkki digitarinoinnista

Thinglinkissä erikoisosasto
opettajille: https://www.thinglink.com/edu
Pieni on usein kaunista ja väline per tarkoitus. Suomalaissyntyinen sosiaalisen median palvelu Thinglink on osoittautunut yksinkertaisuudessaan kerrassaan verrattomaksi myös opetuskäyttöön. Palvelun kaupallinen menestyshän taisi syntyä sillä, että yritykset julkaisivat kuvia, joista pääsi suoraan tilaamaan kuvan tuotteita.

Thinglinkin maksuttomaan profiiliin voi ladata 100 kuvaa. Kuvaan voi pisteitä, joissa voi olla tekstiä, kuvia, videoita ja muuta verkkoon jaettua sisältöä. Pohjakuvana voi olla vaikka pelilauta ja pisteissä pelin tehtäviä tai pohjakuvana voi olla esimerkiksi solu soluelimineen ja pisteissä selittäviä videoita. Thinglink toimii myös videoitten kanssa, tämä ominaisuus on maksullinen.

Rakentelen itse parhaillaan Thinglinkillä muistelutarinaa omasta blogien ja wikien opetuskäytöstä. Vasemmalla laidalla blogien reitti, oikealla wikien ja keskelle jäävän vesistön punaisessa pisteessä voi käydä kommentoimassa kuvaa.



Kuljeta hiirtä tai mobiililaitteella sormea kuvan päällä, niin sisältöpisteet aktivoituvat.

Thinglinkin voi upottaa verkkosivuille. Sen voi avata kenen tahansa editoitavaksi. Se toimii hyvin mobiililaitteilla. Se mahdollistaa kätevästi BYOD-työskentelyn eli toiminnan erilaisten henkilökohtaisten laitteiden kanssa.

Päivitin vuodelta 2012 ollutta Thinglink-ohjetta. Ohjeeni löytyy sekä Google-esityksenä että SlideShare-palvelussa. Ohjeessa vinkkejä niin tietokoneen kuin mobiililaitteen käyttäjälle. Pienellä videolla esittelen, kuinka Thinglink otetaan käyttöön mobiililaitteen kanssa.



Olisi hauskaa saada listaa hyvistä esimerkeistä kouluista, miten Thinglinkiä on käytetty. Tässä muutamia:

2 kommenttia:

Anuleena kirjoitti...

Otin Thinglinkin oppilaiden kanssa käyttöön juuri tällä viikolla. Kasiluokkalaiset täydensivät kirkkohistorian aikajanoja käsitteillä ja netistä poimimillaan materiaaleilla, ja työskentelivät todella keskittyneesti. Se vain siinä hankaloitti, että koska vain yksi voi editoida kuvaa kerrallaan, aikajana piti pilkkoa tosi moneen osaan. Ohjeistin linkittämään materiaaleja, mutta oppilaat näyttivät kuitenkin tallentavan sinne suoraan kuvia, joiden tekijänoikeuskysymyksistä en ollut tullut valistaneeksi, ennen kuin huomasin, etteivät ne olleetkaan linkkejä. Nämä kuvat nyt toimivat yhteisinä muistiinpanoina.

Anne Rongas kirjoitti...

Kokeileminen tarkoitta myös sitä, että ensi kerralla paremmin Anuleena! Hieno tehtävärakennelma.