torstaina, joulukuuta 31, 2009

Opetusteknologian histoori

Kommentoi paremmaksi! Luonnos:

1. Sähkö sähkölampuissa

Liitutaulu
Pahviset kuvataulut / opetustaulut
Telluurio
Laskutikku

2. Valoa, heijastusta ja esittämistä

Kouluradio
Koulu-TV
Raina
Diakuva
Episkooppi
Piirtoheitin
Elokuva
Kaitafilmi
Video
Valkotaulu
Fläppitaulu

3. Mikrosirujen aikakausi

Taskulaskin
Tietokone
Siirtoheitin
Dataprojektori (videoprojektori, tykki)
Dokumenttikamera
Älynäyttö
Interaktiivinen valkotaulu
(tuotemerkit SmartBoard ja eBeam)

4. Oppimisympäristö

Luokka oppimisympäristönä
Sosiaalinen ja psyykkinen oppimisympäristö
Koulu osana ympäröivää yhteiskuntaa
Verkko-oppimisympäristö
Virtuaaliset ja synteettiset oppimisympäristöt
Ubiikki oppimisympäristö
Metaverse
Mobiili ja henkilökohtainen oppimisympäristö

5 kommenttia:

Heikki Hallantie kirjoitti...

Oppimisympäristöön mielestäni kuuluu myös tilat, missä oppimista tapahtuu.

Villasukka kirjoitti...

Kelanauhuri, kasettinauhuri, cdsoitin, kielistudio, yhdistetty atk-kielistudio.

Anne Rongas kirjoitti...

@Heikki hyvä huomio, laitoin vain tuon luokkahuoneen. Anne Pajarin 1990 julkaistussa gradussa Audiovisuaaliset välineet opetuksessa sanotaan mukavasti: Luokkahuone: oppilaiden kotipaikka. Koulu on aina myös lasten ja nuorten säilyttämistä. Ajatukset avoimesta koulusta tai kouluttomasta koulusta elävät. Oppimisen tiloilla on suuri vaikutus. Aihe on kiintoisa ja ehkä siitäkin kirjoitan lisää. Fokuksena tästä syntyvässä jutussa on kuitenkin havainnollistaminen ja sekin niin, ettei ihan kaikkiin hienouksiin saakka voi mennä, ettei juttu paisu.

@Villasukka, tuo audio-osasto on tärkeä, kiitos. Ja siinä mielessä yllättävää, että kun testasin 17-vuotiaalla koehenkilöllä, että mikä on avokelanauhuri, hän ei ollut koskaan nähnyt eikä osannut edes kuvitella, millainen se on.

Arki muuttuu käsittämättömäksi ajan myötä.

Samaa mietin karttakepistä, kun ei sitäkään enää tarhdo luokista löytyä (ainakaan lukiossa). Hyvä huomio laserosoitin @Heikki, kiitos. Toi mieleen muutamia muistokuvia: yhteen aikaan puiset karttakepit korvattiin lasikuituisilla (vai olisiko ollut hiilikuitua). Ne menivät piikikkäiksi säleiksi, kun opettajat niitä hakkasivat (samalla tavalla kuin suksisauvat).

Laserosoittimia oli jossain vaiheessa nuorisolla, niitä sitten takavarikoitiin. Kouluissa harvemmin näkee laserosoittimia.

Qaikuun kertynyt myös hyviä vinkkejä.

Elokuussa, kun YLE uutisoi Helsingin opetusviraston hankintoja, Hesari teki jutun YLE:n verkkouutisen perusteella. Toimittajalla ei ollut kosketusta koululuokkien nykytekniikkaan. Hän oli lukenut nopeasti alkuperäisen viestin ja niinpä sitten Hesarin verkkolehti kertoi, että helsinkiläiskoulut varustetaan valotauluilla. Toki sellainenkin voisi olla ihan asiaa. Uutinen oikaistiin päivemmällä kertomaan interaktiivisten valkotaulujen hankinnasta.

Esikoinen kertoi juuri, että heillekin (amk) niitä on ilmestynyt luokkiin, hän hieman ihmetteli, että mitähän niillä on ajatus tehdä. Jonkin erityiskurssin aamupäivä oli mennyt hieman sählingiksi, kun ei kukaan ollut osannut poistaa näytöltä eBeamin ohjelmavalikoita ja valintakiekkoa.

Kynän ja paperin sekä liidun ja taulun käyttöliittymä on edelleen huippulaatua. Itselleni älynäyttöä mieluisempaa on piirrellä paperille dokumenttikameralla tai sitten liidulla taululle. Pidimme ääntä, jotta saimme oman koulumme remonttisuunnitelmiin säilytettyä liitutaulut. Saimme kuulla olevamme vanhanaikaisia. En pidä valkotaulun resoluutiosta ja ainainen riesa kuivuneitten tussien kanssa, mistä huomautetaan asiallisesti myös Wikipedian valkotaulu-artikkelissa.

Kirjoitan siis aiheesta artikkelia. Siksi tätä jäsentelen ja mietiskelen.

Antti kirjoitti...

Kyseessä on ilmeisesti myös aika tiivis "lähistoori", kun oppimisen aikakaudet alkavat sähkölampusta? :-)

Kynä ja paperi?
Kirja ja vihko?
Muuallakin mainittu kopiotekniikan kehitys on muuttanut monia arkipäivän asioita (kalkkeeripaperi, vahakopio, offset, valokopio, tiedostokopio, tekstin/kuvan (osan) kopio...)
Kameratekniikka (käytän puhelinta, enkä näe, oliko tämä mainittu, mutta ne diat ja nykyiset kuvat, niiden tuottaminen ja käyttäminen...)
Video(palaute) - olen 80-luvulla ollut sairaanhoito-oppilaitoksen AV-sivari ja siellä sitä käytettiin aktiivisesti...

Voisko "tykkiä" sanoa projektoriksi? :-) Jos haluaa nykyelämässä täsmentää, niin dataprojektori ja videoprojektori kelpaavat hyvin. :-)

Anne Rongas kirjoitti...

@Antti kiitos! Hyviä lisäyksiä. Joudun miettimään rajaamista, mikä on opetusteknologiaa, mutta ei tässä hiuksia halkomaan käydä, tavoitteena on yleiskuva muutoksista, päivitys tähän päivään ja ehkä vähän näkymiä tulevaankin.

Mietin aiemmin, etä laitanko rihvelitaulut listaukseen, jätin pois ja sitä myötä myös vihkot ja kynät. Mutta toisaalta, miksi sitten laitoin taskulaskimen. Päähuomion kohteena kuitenkin esittämisteknologia, havainnollistaminen. Toisaalta tulevaisuudessa näkymänä on, että nämä sulautuvat yhteen.

Henkilökohtaisesti olen mieltynyt tykki-sanaan, se on suomempaa kuin projektori, se on kuvaava, ytimekäs.

Piirtoheittimellä oli aikoinaan hauska lempinimi: yliolanheitin.

Tätä asiaa tarkistellessani törmäsin sellaiseenkin tietoon, että liitutaulu keksittiin 1800-luvun alussa.