Toimintakulttuurin muutoksesta on ollut puhetta siellä täällä. Avoin oppiminen ja luokkahuoneen seinien läpi loikkiminen laajentavat oppimisen mahdollisuuksia. Avoimesta oppimisesta on vast'ikää julkaistu hyvä artikkelikirja: Opening Up Education (saatavilla kokotekstinä netistä). Sometussa on meneillään kaksi kiinnostava keskustelua tulevaisuuden oppimisesta, toinen suomeksi ja toinen englanniksi.
Opetuksen avaamisessa kenen tahansa saataville (kuten esimerkiksi legendaarinen MIT tekee) ei ole tarpeeksi, vaikka se antaakin paljon mahdollisuuksia. Oppimisessa oleellisinta on vuorovaikutus. Emme tule autuaaksi siitä, että voimme klikkailla kymmenittäin linkkejä ja selailla tuhansia verkkosivuja, ladata audioita, videoita ja vaikka mitä. Tarvitsemme suhteen muihin oppijoihin ja suhteen osaavampaan.
Se, että lukuisa joukko suomalaisia opettajia haluaa oppia uusia menetelmiä ja uutta työtapaa, ei edisty juhlapuheilla, ei manifesteilla, ei julkilausumilla ei edes hienoilla tutkimusraporteilla. Tarvitaan yhteistä toimintaa, kontakteja, vuorovaikutusta, yhteiskehittelyä, toteutuksia, arviointeja, työstämistä, erehdyksiä, etsimistä, oivalluksia, sopimuksia ja vaikka mitä. Tarvitaan arkeen ulottuvaa ja mielekästä muutosta työtavoissa ja työvälineitten käyttämisessä.
Voi olla, että mitään ei tapahdu, tehtiin mitä vain. Vanhat rakenteet ja vastustavat voimat voivat olla liian jukeviä. Mutta en halua enää ottaa vastaan viestejä yksinäisiltä opettajilta, joilla on intoa ja taitoa, mutta jotka ovat aivan yksin innostuksineen. Vähintään vertaisten luo on oltava helppo reitti. Vinkkiverkko on eräs siihen suuntaan, kesän ajan rakentuva Harppaus-opintopiiri toinen.
Harppaus avoimeen oppimiseen toimii Wikiopiston opintopiirinä, jossa on tietyt rakenteet, mm. aikataulu, aihepiirit, vaihtoehtoiset reitit, perussisällöt ja syventävät, yksilöllinen työskentely ja ryhmätyöskentely. Rakenteiden luominen on meneillään. Opintopiiriin voi jo ilmoittautua (tarjolla on kolme roolia: rakentaja, opintopiiriläinen ja kurkkilija). Opintopiirin syntymistä dokumentoin Harppaus-blogiin.
Huomion arvoista myös, että vuosi sitten englanniksi toteutettua Composing free and open online educational resources -kurssia ollaan kääntämässä suomeksi ja se alkaa ensi syksynä (Taikin MediaLabin toteuttamana). Käsittääkseni myös viime kevättalvella toteutettu Pedacast on saamassa jatkoa. Opintopiiri voi käydä vierailulla muissa avoimissa verkkototeutuksissa.
2 kommenttia:
Oppimateriaalin vapaa saatavuus parantaa myös oppimateriaalin laatua: kun tietää, että oppimateriaalia pääsee kuka tahansa - myös oman alan huippuasiantuntijat - näkemään, niin materiaali tulee laadittua paljon huolellisemmin.
Mm. Teknillinen korkeakoulu jakaa nykyään oppimateriaalit Noppa-portaalissa:
noppa.tkk.fi
Ainoastaan tenttitulokset ovat salasanan takana.
Haa, tuohan oli uusi tuttavuus, kiitos Vesa!
Lähetä kommentti