Aikalailla normaalin virkaihmisen työpäivä tuli kulutettua siihen, että etsin sopivan ja kuvaavan nimen ja sen jälkeen laittelin kohdalleen visuaalisen ilmeen verkkosivulle. Sivu tulee täkäläisten lukioitten käyttöön. Verkostoitumista ja kaikenlaista yhteistä toimintaa. Tarkoitettu sekä opiskelijoille että henkilökunnale.
Miksi visuaalinen on niin tärkeää (ainakin minulle)? Se on kuin arkkitehtuuri ja sisustus ja puutarhasuunnitelma ja liikennejärjestelyt. Jos verkossa visuaalisuus ei tue liikkujaa, ympäristö ei avaudu. Harva uskoo, mikä vaiva on luoda mahdollisimman havainnollista verkkoympäristöä. En todellakaan ole taitava tässä. Muut pankoot nyt paremmaksi.
Ympäristön nimeksi tuli Penaali. Visuaaliseen ilmeeseen liittyy erilaista normipenaalista löytyvää: kyniä, terotin, klemmari yms. Penaalilla on myös vertauskuvallinen merkitys, kuten testihenkilö totesi: Sieltä löytyy kaikki apu visaisiinkin pulmiin, kunhan vain muistaa ajatella!!
10 kommenttia:
Tässä alkaa tuntua samalta kuin jossakin muinaisessa SF-filmissä, kun Tapsa sanoo, että osas se hienosti kuutta eri kieltä, mutta kun sillä ei ollut mitään sanottavaa. Eli välineitä ja foorumeita on mutta kun nyt edes vähän keskityttäis siihen sanomaan ja sisältöön.
Valaisen vähän lisää, en ihan hahmota, mitä anonyymi halusit sanoa kommentillasi.
Meitä ihmisiä on niin moneksi. Tässä kirjoituksessani ihmettelin itseäni, sitä, miksi minulle on aina niin tärkeää pyrkiä ensin sisustamaan verkkotila sellaiseksi, että se tuntuu luontuvan toiminnan ympäristöksi. Jollekin riittää pelkkä sisältö. Jotkin ihmiset ovat sellaisia.
Minua on verkossa koko ajan häirinnyt, jos sisältö on jäsentelemätöntä pötköä (kuten omissa etäopinnoissani oli tolkuttoman paljon). Häiritsee myös, jos verkkoympäristö ei tue toiminnallisuuksien hahmottamista (on tullut tutustuttua hyvinkin kryptisiin ympäristöihin). Aikoinaan tein yhden kurssityönkin tästä tilakokemuksesta.
Olen tietysti itse nöyränä sille, että asia tulisi sopivassa muodossa. Tuo Penaali, josta kerroin, on foormu, joka on tarkoitettu tämän alueen lukioväelle, yli 1500 käyttäjää. Minä koin merkittävänä sen, että saisin edes jollakin lailla hyvän visuaalisen tunnelman. Kyse on paikasta, jota tulemme käyttämään seuraavat vuodet.
Anonyymi: "mutta kun nyt edes vähän keskityttäis siihen sisältöön" – mihin tämä huomautus kohdistuu? Tässä blogissa on esillä mahdollisuuksia, sellaisia joita kokeilen tai merkitsen muistiin. Eihän näihin tarvitse aikaansa käyttää, jos ei tunnu mielekkäältä. Itse ainakin koen enimmäkseen keskittyväni sanomaan ja sisältöön, suururakka parhaillaan meneillään psykologian verkkokurssin kanssa, avoimesti verkossa. Siinä hyödynnetään ilmaisia webpalveluita: Ning, Delicious, Flickr, Google Dokumentit/Esitys, Google Video sekä ilmaista Audacity-äänitysohjelmaa ja huokeaa BB FlashBack Express -ohjelmaa. Ning-sivuston tapahtumat luen Google syötteenlukijalla yhdestä paikasta. Sivustoon ohjataan syötteitä ja käytetään käteviä koodiupotuksia sisällön sijoittamisessa kurssisivuille. Näitä kaikkia olen tässäkin blogissa esitellyt.
Ai niin, piti lisätä vielä tuohon PS4-kurssin toimintoihin irc-kanava, joka perustettiin opiskelijan ideasta, ohjauskeskusteluita varten. Itse en olisi osannut kanavaa perustaa, osaan sentään sinne kirjautua.
Minäkin aloitan aina kuvista ja minustakin on ehdottoman tärkeää miettiä verkkokurssia tilana. Ei se, että miettii sisustusta tarkoita, ettei sisältöäkin miettisi!
Ihan tavallisissa Moodle-alustoissakin haluan kuvilla yksilöidä tilan juuri sille porukalle ja siihen tarkoitukseen, johon se on tarkoitettu. Eikä kuvitus suinkaan ole vain somiste, vaan sen tehtävä on kantaa tarinaa. Ilman tarinaa verkkopaikat ovat pelkkiä kolkkoja arkistohalleja.
(Ihan toinen juttu: uskon vakaasti, että olen Second Lifen opetuskäytössä niin vihreä siksi, etten ole ehtinyt käydä osaavampien avustuksella ostoksilla rakentamassa avataristani itseni näköistä. Nyt se on sellainen vakiohahmo, jonka nahkoihin en osaa mennä. Ja kun en ole sinun olomuotoni kanssa, on ihan turha kuvitella, että osaisin sen avulla operoida uskottavasti!)
Hep, sun äitis, mukavaa, että joku jakaa kokemuksen verkkotilojen visuaalisuuden merkityksestä. Kyse ei ole mistään joko-tai-asiasta. Ei teknisestä kikkailusta. Kyse on jostain, jonka ihminen kokee reaalimaailmassa erilaisissa tiloissa.
Ehkä sentään useimmille on eri kokemus mennä paikalliseen Siwaan tai mennä Temppeliaukion kirkoon. Mennä ostoskeskuksen parkkipaikalle tai mennä Ukkokolille.
Minun haaveammattini oli arkkitehti. Nyt koen tämän haaveeni toteutuneen siltä osin, kuin arkkitehtuuri minua lukiolaisena inspiroi (kirjoitan tätä fanitusarkkitehtini piirtämässä asunnossa).
Ja joo, olen edelleen aloitussaarella Sokratinna Runon kanssa siellä toisessa todellisuudessa. Yhden koneen näytönohjain ei tukenut SL:ää, sitten oli muita mutavalleja.
nimi on hauska, tuli mieleen kylläkin vähän kyseenalainen mielleyhtymä: "tämä on ihan penaalista", en tiedä onko tuttu tokaisu? :)
No enpä tuota sivumerkitystä ole täällä suunnalla kuullut, joku voi olla kyllä ihan hanurista... No, ei nimi lasta pahenna :-)
Kaipaisin ehkä vähän ärhäkämpää kommentointia tällä palstalla. Ei aina tarvi hymistellä. Tuo alkuun heittämäni kommentin oli tarkoitus herätellä. Eli energiaa käytetään kun perustetaan ja tutkaillaan uusia välineitä ja hylätään vanhoja (hyviäkin). Sitten uusilla foorumeilla vähän aikaa ollaan innostuneita kunnes se alkaa lopahtamaan (toivottavasti vinkkipartion ei käy näin niinkuin vähän näyttää). Ja jos foorumin ainoita puheenaiheita on mistä löytyisi hyviä pelejä ja taas uusia ympäristöjä, joissa voidaan taas kysellä uusia osoitteita uusiin toisten luomiin materiaaleihin. Nyt olisi saatava käyntiin oma pedagoginen kehitystyö, joka olisi koulun ARKEEN kuuluvaa työtä, josta pitäisi tietysti myös maksaa. Ei pelkkä materiaalien jako ole TVT:n LISÄARVOLLISTA käyttöä. Hyvää tietysti on mahdollisuus ajatusten ja ideoiden vaihtoon ja kehittelyyn, jos siihen kypsyyttä löytyy (peruskoulun yläasteella ei ehkä kovinkaan usein)
Vinkkipartio oli kahden erilaisen verkostoitumispalvelun kokeilua. Etsin Vinkkiverkko-hankkeen käyttöön jotain sellaista välinettä, jossa opiskelijat ja opettajat voisivat kohdata. Kokeiltavina olivat Sixgroups ja Grou.ps. Molemmilla oli puolensa, mutta enemmän huonoja. Ilman kokeiluja ja kokeilukumppaneita välineen toimivutta tiettyyn tarpeeseen ei saa selville, kiitos kaikille, jotka (ilmeisesti siis Anonyymikin) olitte mukana. Tämä testitoiminta jatkuu, eikä siihen kenenkään tarvitse ottaa osaa.
Lopulta päädyin Vinkkiverkko-hankkeessa Ningiin, kuten tähän keskusteluun liittyvässä jutussa selostan. Nyt on siis toiminnassa Penaali ja Vinkkiverkko ja toisaalla hankevetäjille on perustettu Opeverkko.
Löytyvät googlettamalla, olen työkonella, jossa ei ole Firefoxin ja laajennuksia, välituntikin loppuu.
Itse intoilen ja hehkuttelen ja kokeilen mielelläni. Kärjekästä keskustelua saa vapaasti käydä missä vaan, itse en taida juuri jaksaa sellaista. Pyöreitten työpäivien jälkeen tai lomassa maistuvat kevytajatukset. Mutta vaikka en jaksakaan tarttua täkyihin, niin on paljon, joita sellainen kiinnostaa.
Lähetä kommentti