sunnuntaina, marraskuuta 23, 2008

Tasapuolisuuden nimissä: sekoil-Ning

Yhden, kahden ja kolmannenkin Ning-palvelussa seikkailleen kanssa on tullut vaihdettua kevyesti Ning-ajatuksia. Penaalin Oppibaarissa opiskelijalla oli tähdellisiä havaintoja:
"Joo, ja mietin muuten, kun verkkosivuston tietopaketti laajenee koko ajan osallistujien toimesta, että entäs nyypät? Ne, jotka saattavat tulla ningeihin vasta myöhemmin. Sehän on kauhea paukku lukea kaikki mitä sivustoilta löytyy. Pitäisiköhän laittaa jokin johdantotervehdys, johon on selkeämmin koottu osiot hyperlinkkien avulla, niin pääsisis suoraan etsittyyn asiaan."
Siispä Ningin kootut sudenkuopat:

Navigointi ei hahmotu (on vaakanavigointi, alivalikot vain viemällä hiiri päälle, joissakin layouteissa navigointi hämärtyy erityisen tehokkaasti)

Kommentit ja keskusteluketjut menevät ryhmissä sekaisin, vaikka aloittaisi keskustelun, niin ihmiset lisäävät ajatuksensa ryhmän päätasolle kommentiksi, näin kävi esimerkiksi Oppilaitos-Ningin Sometu-ryhmässä.
Samaisessa ryhmässä Irmeli Pietilä kommentoi:
"Kehtaanko tunnustaa: olen suurimman osan ajasta ihan pihalla täällä sometussa, kun kaikkea on niin paljon enkä koskaan oikein ymmärrä, missä olen ja kenelle kommentoin! Joskus pitäisi sitä paitsi selvittää, mistä kohdasta pitää tilata syöte, jollei halua tietoa jokaisesta yhteisöön liittymisestä ja profiilin muutoksesta, vaan pelkästään valittujen ryhmien keskusteluista."
Sanon, että kehtaa tunnustaa, kyse on Ning-haasteesta.

Keskustelut voi valita näkymään kahdella eri tavalla. Silti keskusteluketjut ovat vähän sekoja, johtuu siitä, että kommenttiruutu tulee automaattisesti alkuun, mutta sen saa myös avautumaan Vastaa tähän -linkistä. Viittaussuhteet eivät visualisoidu, mitä on pyritty minimoimaan sillä, että tiettyyn vastaukseen osoitettuun viestiin tulee automaattisesti kopioituna viitattu viesti, mistä voi sitten deletoida liiat pois. Mikä vekkuilia, niin tämä ominaisuus ei tule kaikissa Ningeissä. En ole päässyt vielä selville logiikasta.

Ning vaatii jatkuvaa kätilöintiä. Etusivua pitäisi osata muokata niin, että sekä konkarit että tulokkaat saavat jotain tolkkua. Elementtejä sinänsä voi siirrellä ihan kätevästi. Mutta kun on tarjolla paljon, kaikki ei mahdu ykköspaikalle.

Google-mainokset vievät tilaa eivätkä sosiaalista mediaa vähemmän käyttäneet edes hahmota, että ne ovat Google-mainoksia. Sain Penaalista kyselyn, että miksi sinne oli laitettu niitä mainoksia, kuka oli laittanut ja millä luvalla.

Ning kaatuilee, harvoin, mutta tämäkin on otettava huomioon. Palvelu on rankassa kasvussa. Ihan suoraa varmuuskopiota ei maksutta saa. Lupaavat kyllä vankan varmistuksen ja palautukset ovat toimineet ne pari kertaa, kun tekniikka on pettänyt. Jäsenet saa helposti talteen, mikä kannattaakin ylläpitäjän nappailla aika ajoin. Etusivusta voi ottaa vaikka kopion samaan tiedostoon silloin tällöin.

Ning-käyttäjätuesta minulla on hyvää sanottavaa ja häiriöistä tulee hyvin tietoa. Ideoita löytyy Ning-blogista.

4 kommenttia:

sinikka kirjoitti...

Eri sivustoilla on tosiaankin omat omituiset logiikkansa, joiden hahmottaminen uusille tulokkaille saattaa ottaa aikansa, ja miksei kokeneemmillekin. Lisäksi on tietenkin monenlaista hahmottajaa ja mieltymystä, joka tulee esille nimenomaan näissä ryhmien yhteisissä verkostoissa. Huomasin erityisesti tänään, kun koitettiin saada koulun kehitysryhmän yhteistä wiki-sivustoa pystyyn - visuaalisen layoutin ja sivuhierarkian toiveet menivät aika ristiin. Toiset kaipaisivat selkeää, valmista, järjestelmällistä ja etukäteen lukkoonlyötyä raamia, kun taas toiset antaisivat yhdessä tuotetusta kaaoksesta syntyä jotain uutta ja odottamatonta. Mistä sitten löytyisi se kultainen keskitie? Toimiva, mutta ei kuitenkaan liian tiukasti säädelty, mikä sekin saattaa karkottaa ja pelottaa käyttäjiä. Tätä on mielenkiintoista seurailla ja oppia matkan varrella.

Erkka Piirainen kirjoitti...

Tunnustan kuuluvani Ning-vieroksujiin, vaikka kokemusta on ryhmästä jos toisesta. Liikaa kaikkea, eikä mitään ole toteutettu hyvin.

Luulen, että toimii huomattavasti paremmin jos ryhmällä ja sen orientoitumisella on F2F-pohja.

Anne Rongas kirjoitti...

Tuli näistä kommenteista mieleen, että voisi olla ihan bisnesarvoa sellaisenlla konseptilla, joka olisi mahdollisimman täydellinen oppimisympäristö. Jo se, että kokoaisi yhteen kaikki vältettävät ominaisuudet.

Olen kokeillut oppimiskäytössä lukuisan joukon avoimia ja suljettuja verkkoympäristöjä. Edelleen on niin, että käyttötarpeen mukaan on valittava ja sitten sopeuduttava ympäristön reunaehtoihin.

Pitää siis tietää, mitä haluaa ja jotenkin hahmottaa, miten se verkkovälineillä voidaan toteuttaa.

Hyvin harva ympäristö antaa oppijalle kovin paljon tilaa olla aktiivinen ja aloittellinen. Siinä suhteessa Ning on kätevä.

Itse inhoan Facebookia. Silti käytän sitäkin ajoittain, siinä on omat puolensa.

Timo Rainio kirjoitti...

Ningi kieltämättä on kompromissi, jossa on pyritty luomaan käyttökelpoinen työkalu moneen. Ja kuten aina johonkin erikoisjuttuun varmasti löytyy niihin erityisesti mietittyjä parempia erikoisympäristöjä.

Ennen kuin näitä weppikäyttöisiä yhteistyön työkaluja oli alkuunkaan nykymalliin tarjolla, kehittelimme yhden pienen IT-yrityksen kanssa omien projektien käyttöön intra/extra/projektinhallinta -hengessä ihan itsetehtyä www-pohjaista sovellusta. Vaikka olin vaan lähinnä tarpeita ja toiveita esittämässä ja varsinaisen toteutuksen hoitivat ne hommat hanskaavat tahot, huomasi kuinka paljon pähkäilyä yksinkertaisetkin asiat vaativat ennen kuin ne lopulta saadaan toimimaan.

IT-maailman jätit toimimmepa sitten windows- tai mac-maailmassa ovat asettaneet tietokoneiden käytettävyydelle sellaisen riman, että usein tulee unohdettua kuinka paljon ajattelua ja ihan sitä peruskoodaustakin toimiessaan simppeli juttu on vaatinut.

Tähän kokemukseen peilaten, täytyy vaan ihailla näiden erilaisten sosiaalisen median työkalujen kehittäjiä. Suosituimpien (vaikkapa ningin) taustalla on jo varmasti melkoinen kehittäarmeija, mutta paljon on varmasti myös niitä joiden ensimmäiset versiot on kehitetty lähinnä pizzan ja Cokiksen voimin.