torstaina, syyskuuta 08, 2011

Tulkkausta koulupäättäjille opetusteknologiasta

Valmistaudun huomiseen etälukiopäivään. Samalla sivusilmällä seurailin Tieto- ja viestintetekniikan opetuskäytön FB-ryhmässä käytyä keskustelua siitä, miten kässän luokkaan saisi dokumenttikameran ja tykin – asiaa kun pitää perustella päättäjille.

Koulun arki näyttää budjettien takaa ja omiin koulumuistoihin linkitettynä kovin erilaiselta verrattuna siihen, miltä se näyttää pulpettien keskellä. Edellä mainittu keskustelu palautti elävästi mieleen sen, miten Kotkan aikuislukiossa saimme taivuttaa rautalankaa ATK-tuen suuntaan perustellessamme sitä, miksi haluamme RealPlayerin ja Skypen koneillemme ja miksi Hotmail-sähköpostien pitäisi tulla läpi spämmisuodatuksesta ja muuta vastaavaa. Tätä neuvottelua varten tein aloitteen koulussamme, että laaditaan oma erillinen strategia etäopettamiseen, mahdollisimman selkeä ja helppo lukea.

Koulumaailmaa tuntevat tietävät, että tuolloin lukion opetussuunnitelmat uudistuivat ja opetussuunnitelman oheen tuli liittää koulun oma tieto- ja viestintätekniikan strategia. Tvt-strategian sisältö ei kuitenkaan riittänyt etäopetuksen kuvaamiseen.

Nytpä kaivoinkin koneeni mainiosta naftaliinista tuon 6,5 vuotta vanhan paperin ja puhelimitse vielä varmistin rehtori Erja Hämäläiseltä, että saan julkaista avoimeen verkkoon tuon strategian – sehän on toki julkinen asiakirja. Luvan sai ja tässäpä tuo vanha tuotos, jossa näyttää olevan joitakin edelleen ajankohtaisia asioita, kuten lempilapsi ilmiöpohjainen oppiminen, hihhii.

Etäopetuksen strategia

2 kommenttia:

HeSorsa kirjoitti...

...Ja tätä strategiaa on kiittäminen, että hotmail, facebook ja youtube tulevat läpi vielä tänäkin päivänä oppilasverkon koneilta! Sen sijaan Twitteristä linkit jäävät sensuuriin, mutta jos leikkaa osoitteen ja hakee uudessa ikkunassa niin toimii.

Anne Rongas kirjoitti...

Tuopa lämmitti kuulla. Pitää yrittää argumentoida ja löytää järjestelmästä sopiva balanssi sallimisen ja kieltä misen välille.

Toinen iso juttu, jota yritettiin ajaa oppimisympäristön kehittämishankkeessa, oli vuonna 2008 lukiolaisilta tullut aloite langattomasta verkosta lukiossa, jotta opiskelijat pääsisivät omilla mobiililaitteillaan nettiin. Silloin oli oppilaskunnassa osaamista asian toteuttamiseen, mutta se ei muuten ollut mahdollista. Toteutunee nyt ainakin Lyskan remontin yhteydessä eli on totta syksystä 2012 alkaen. Hitaasti mutta varmasti.

Ja kaneettina, että kannatan tiettyä pidättyväisyyttä jatkuvan langattoman verkon lähetinten ja vastaanotinten läheisyydessä olemiseen. Turvallisuus on monimutkainen asia.