sunnuntaina, syyskuuta 20, 2009

IT-tuki Twitterissä ja muita Twitter-vinkkejä

Käytin monta tuskan tuntia ällistellen sitä, miten päivitetyn Soneran liikkuvan laajakaistan saa toimimaan lumipestyssä Leopardissa (siis Macissä). Soneran sivuilta löytyi kyllä Huawein päivitysohje, jolla tikun saa tukemaan Maciä, mutta pari oleellista lausetta puuttui.

En tajua, miksi hienoon ohje-pdf:ään ei oltu voitu liittää tätä ohjetta: puhelinnumero, jonne soitetaan, on *99# ja PIN-koodin kysely pitää kytkeä tikusta pois päältä (onnistuu Windows-koneella).

Kun olin kokeillut ohjeiden omatoimisen löytämiseen Soneran sivuja, Hopeista omenaa ja Omenamehua sekä pommittanut kavereita chatillä, lähetin nyyhkäisyn Twitteriin ja kappas, sieltä se IT-tuki vastasi eikä vastauksen jälkeen kulunut kuin klik-klik-klik ja alkoi tikku hyrräätä. Kyllä siitä on iloa. Käyttöliittymä on kätevä (siis ei vaadi erillistä sovellusohjelmaa), toimii mm. Kouvola-Riihimäki-junaradalla moitteetta. Ns. päärata onkin sitten parempi käyttää hyvien pokkareitten lukemiseen tai nukkumiseen.

Twitter-viesti on 140 merkkiä. Mitä ihmettä niin vähällä voi viestiä? Paljonkin, jos linkittää toisaalle ja käyttää lyhenteitä. Twitterissä on kerkeästi kehittynyt oma viestintäkulttuuri, joka toisaalta aiheuttaa myös ongelmia, koska Twitter-viestit eli tweetit välittyvät myös muihin ympäristöihin.

Tuolin ja näppäimistön välistä -blogissa on ansiokkaasti raportoitu ummikon siirtymätaival Twitter-aikakaudelle:
Osa1
Osa 2
Osa 3

Ja minuthan tapaa Twitteristä arongas.

1 kommentti:

Outi kirjoitti...

Kiitos kannustavasta maininnasta. En tiedä miksi tiedon jakaminen niin koukuttaa, mutta ehkäpä jo ammatinvalinta selittää tämän taipumuksen :)