tiistaina, syyskuuta 12, 2006

Blogi + RSS = ohjaustyön keventäminen


Minulla on meneillään pedagoginen kokeilukurssi (ks. ohjausblogi ja oppimateriaaliwiki) . Opiskelijat tekevät kurssin aikana valintansa mukaan joko oppimispäiväkirjan tai portfolion blogin avulla. Tilaan itselleni sähköpostiin nämä blogit RSS-syötteenä (>> mikä on RSS?). Minun ei siis tarvitse käydä kenenkään blogissa erikseen tarkistamassa, onko sinne ilmestynyt mitään uutta.

Kommentoin opiskelijoille blogiin ja opiskelijat saavat kommenttini suoraan sähköpostiinsa. Opiskelijat toivoivat henkilökohtaista palautetta työskentelystään. Näillä järjestelyillä ajantasainen vuorovaikutus on mahdollisimman vähän kuormittavaa.

Käytän Microsoft Outlookiin integroituvaa intraVnews -lisäohjelmaa (ilmainen, sujuvasti toimiva, helppo käyttää). Siinä kaikki tilaukset saa hyvin kansioitua. Uusista viesteistä tulee myös pieni ponnahdusilmoitus ja uusia viestejä sisältävä kansio näkyy lihavoituna.

RSS-syötteenä tilaan myös varmuuskopiot itselleni oppimateriaaliwikistä ja ohjausblogista. Wikissä on myös tehtäviä opiskelijoille. Minun ei tarvitse seurata muuta kuin sähköpostiani, niin tiedän, ketkä ovat tehneet wikitehtäviä ja mille sivuille (myös tekstit voin lukea sähköpostistani). Wikiin opiskelijat lisäävät nimikirjaimensa tekstiensä perään, joten tiedän, kuka on mitäkin kirjoittanut. Nyt olemme jakaneet erilaisten pedagogiikkojen esittelyt wikitehtävänä.

1 kommentti:

Anne Rongas kirjoitti...

wikispaces on hyvä tutustumiskohde. englanninkielisessä koulumaailmassa paljon käytetty ja sieltä löytyy vaikka mitä.
http://www.wikispaces.com/

niillä on oma blogikin, joka nostaa esille hyviä juttuja.
http://blog.wikispaces.com/

wikiin voi upottaa vaikka mitä mediaelementtejä, sen rakennetta voi joustavasti muutella ja rakentaa vaikka palasista ja siinä mielessä käy hyvin myös aihiohommaan, wikissä on myös mahdollista työskennellä porukalla - esim. saman aineen opettajat yhdessä.