tag:blogger.com,1999:blog-26045317.post7469398362428868996..comments2022-04-12T12:33:51.498+03:00Comments on Opeblogi: Muuttuva kouluAnne Rongashttp://www.blogger.com/profile/14568614307493897723noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-26045317.post-80038136865313741612012-05-07T06:54:30.218+03:002012-05-07T06:54:30.218+03:00Mm. Jyrki Kasvi on tuonut esiin, että PISA-menesty...Mm. Jyrki Kasvi on tuonut esiin, että PISA-menestys on todella paha ongelma. Se saa päättäjät tyytymään nykytilanteeseen ja leikkaamaan resursseja. Vaikka olemme vielä PISA-mittarissa maailman johdossa, ovat monet muut sellaisessa kehitysvauhdissa, että ne menevät joka tapauksessa Suomen ohi lähivuosina, teimme mitä tahansa. Etumatka on jo menetetty. Kyse on siitä, pysymmekö vauhdissa mukana vai jäämmekö tähän 60-luvulla kehitettyyn hyvään peruskoulujärjestelmäämme muiden tehdessä muita asioita.Tarmo Toikkanenhttps://www.blogger.com/profile/07172196740974158882noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-26045317.post-22224366564598400572012-05-06T00:53:57.331+03:002012-05-06T00:53:57.331+03:00Suuret kansainväliset opinahjot kuten Harvard, MIT...Suuret kansainväliset opinahjot kuten Harvard, MIT ja Standford avaavat parhaillaan kurssisisältöjään verkkoon kenen tahansa osallistuttaviksi. Muutaman tuhannen odotetun mukanaolijan sijaan kursseille on osallistunut jopa 160.000 oppijaa eri puolilta maailmaa. Onnistumisten vanavedessä kaikki merkittävät oppimisen megatoimijat rakentavat nyt kumppanuuksia sähköisen sisällötuotannon osaajien kanssa. <br /><br />Jo nyt näyttää päivän selvältä että etenkin ammatillisten opetussisältöjen tuottamisessa ja jakelussa tapahtuu ao. esimerkkien seurauksena valtavia muutoksia. Kustannusalan nautintaoikeus ja bulimiaoppimista ylläpitävä teollisuus saa rinnalleen Khan Academyn kaltaisten toimijoiden vaihtoehdon ja vaihtoehto on todellinen koska oppija itse voi valita sisältönsä.<br /><br />Median ja pedagogiikan parhaat puolet yhdistyvät kohta kenen tahansa täppärissä muutaman pennin hintaan. Vai onko tosiaan niin että Harvard ei pitäisi huolta sisältöjen laadusta?<br /><br />En taida jäädä kaipaamaan kymmenkiloista reppua jonka sisältö mätänee kunkin kustannusvuoden jälkeen. Toivotan tervetulleeksi verkossa co-creation periaatteella tapahtuvan oppimisen jossa en enää ole vain opetettava, vaan sosiaalisen yhteisön jäsen ja toimija jolla on vahva osallisuuden ja omistajuuden tunne.<br /><br />Toinen asia on sitten tuo Ninan mainitsema yhteistyö koulun ulkopuolisten tahojen kanssa. Nykyinen kollegiaalinen opetusumpio kaipaisi rinnalleen ihan käytännön tasolle menevää ja aitoa vuorovaikutusta ympäröivän yhteiskunnan kanssa. Työkaluthan meillä siihen jo olisivat, kunhan joku vielä näyttäisi mallia avoimuuden, läpinäkyvyyden, osallisuuden ja omistajuuden kokemuksen käytäntöön viemisestä. <br /><br />Alan ammattilaiset toteavat usein että kun muut eivät ymmärrä heidän arkeaan tai sitä mitä vaikkapa pedagokiikka on. Olisikohan aika avata ovet ja kertoa? Me täältä koulun ulkopuolelta haluaisimme jo osallistua ja kertoa oman tietämyksemme lastemme tulevaisuuteen vaikuttavista haasteista ja mahdollisuuksista. Tähän asti on ollut niin että koulu ei selvästi rakenteena tahdo oikein sisäistää että ulkopuolta voisi ylipäätään mitään hyödyllistä tarjota. Mistä lienee perua se että koulu tuntuu yhä ajattelevan että vain se itse voi muodostaa kuvansa ympäröivästä maailmasta? <br /><br />Onneksi monet yksittäiset opettajat ymmärtävät nämä asiat jo upeasti ja vuorovaikutus on ennen näkemättömän innostavaa ja rikasta. Miten voisimme tukea heitä ja tätä uutta muutosta? Voisimmeko kenties nähdä tässä yhteisen tavoitteen jossa on tärkeämpiäkin ulottuvuuksia kuin oman ammattikunnan etu?jessehttps://www.blogger.com/profile/17297605684208643207noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-26045317.post-85852952011919902502012-05-05T23:22:45.872+03:002012-05-05T23:22:45.872+03:00Tämä on erittäin tärkeä aihe pohdittavaksi. Meidän...Tämä on erittäin tärkeä aihe pohdittavaksi. Meidän tulisi osata rikkoa rajoja ja ajatella perinteisestä poikkeavalla tavalla. Pyysin oppilaita tällä viikolla pohtimaan opon tunnilla, millainen voisi olla tulevaisuuden koulu vuonna 2040. Yksi pienryhmä totesi, että on todella hankalaa yrittää miettiä asiaa, koska he ovat tottuneet tietynlaiseen kouluun. Toinen pienryhmä sanoi, ettei koulu varmaan muutu kovinkaan paljon tuossa ajassa. Onkin aika hankalaa irrottautua tutuista tavoista. Se voi herättää alussa myös vastustusta.<br /><br />Ehkäpä me voisimme pyytää työelämän mukaan suunnittelemaan koulua? Nuoret ovat tutkimusten mukaan sitä mieltä, että koulu ei valmista heitä tarpeeksi työelämään. On hienoa nähdä, miten koulussa hieman heikommin menestyvät oppilaat loistavat TET-jaksolla ja saavat todella hyvää palautetta. Miten saisimme opiskelun sellaiseksi, että se motivoisi esim. näitä kinesteettisiä oppijoita, jotka haluavat tehdä asioita käsillään? <br /><br />Historian asiat jäisivät varmasti hyvin mieleen, jos oppilaat pukisivat roolivaatteet päälle ja lähtisivät luontoon "elämään" menneiden aikojen tapahtumia, kuten sotia. Tässä on joitakin ideoita siitä, miten oppimista voidaan saada luokkahuoneiden ulkopuolelle: http://www.liikkeelleymparisto.fi/lahde-liikkeelle/menetelmat-ja-toimintaideat <br /><br />Näitä asioita ei kannata aina antaa kouluajan ulkopuolella tehtäviksi, vaan niitä voitaisiin tehdä myös yhdessä koulupäivän aikana.Nina Heikkinenhttps://www.blogger.com/profile/16017531614872540552noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-26045317.post-42231575435513303602012-05-05T21:40:29.067+03:002012-05-05T21:40:29.067+03:00Tero, olen samaa mieltä, että vallankumous on alka...Tero, olen samaa mieltä, että vallankumous on alkanut. Rintama on nyt laaja ja monitasoinen. Suunta on yhteinen. Tärkeää on myös keskinäinen kannustus. Mietin, mikä idiootti olen, kun monta tuntia kelailin tätä asiaa tänään ja silti tuntui, että erityisen tärkeää käyttää aikaa juuri tähän asiaan, vaikka muitakin on vireillä ja työlistalla. Kiitos sinulle ja monille monille muille!Anne Rongashttps://www.blogger.com/profile/14568614307493897723noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-26045317.post-40358459871571315962012-05-05T21:25:58.555+03:002012-05-05T21:25:58.555+03:00Kiitos Anne! Tätä juuri tarvitaan. Tarvitaan luovi...Kiitos Anne! Tätä juuri tarvitaan. Tarvitaan luovien voimien yhdistämistä suurempaan voimainponnistukseen tulevaisuuden koulutuksen rakentamisessa. Muutosagentit ovat tärkeitä. Me avaamme tietä pikkuhiljaa, mutta se ei enää riitä. Olen itse puhunut paradigman muutoksesta näkymättömän oppimisen protoparadigmaan vedoten. Sinällään nimityksillä ei ole niin suurta merkitystä. Ne auttavat ehkä hahmottamaan erilaisien ideoiden viitekehyksiä ja ymmärtämään osakokonaisuuksia. Kuitenkin samat asiat nousevat esille vaikka niistä käytettäisiin erilaisia nimityksiä. Oppimisen vallankumous on alkanut!Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09312528409900586499noreply@blogger.com