sunnuntaina, huhtikuuta 23, 2006

Ajankäyttö, tehokkuus ja Internet

Varmaan jokaisella on kokemuksia siitä, kuinka ajantaju katoaa tietokoneen äärellä. Sekä opettaja että opiskelija saattavat eksyä aiheesta ja mukavat verkkoseikkailut voittavat motiivien keskinäisen kamppailun. Kokeilemalla voit löytää omaan keskittymiseesi avaimia. Hyviin työtapoihin on hyvä opastaa myös opiskelijoita. Pidä tuumaustauko, tutkaile omia työtapojasi, uudistu jos on tarpeen!

Seuraavista asioista voi olla apua:
  1. suunnittele hyvin, mutta älä jumitu suunnitelmiin, niitä voi kehitellä ja muunnella matkan varrella
  2. tee, älä jahkaile; usein voit jälkikäteen korjailla tekemisiäsi, blogistakin voi korjata kirjoitusvirheet
  3. tee listoja tekemättömistä asioista ja viivaa yli hoidetut tehtävät
  4. vältä jatkuvaa sähköpostin lukemista (ota tavaksi tarkistaa posti esimerkiksi tiettyinä aikoina), maailma ei kaadu, jos et ole kaikkien kanssa kaikkialla kaiken aikaa (infoähkyä voi välttää)
  5. opettele itse lähettämään hyvin otsikoituja, lyhyitä sähköposteja
  6. suosi sähköposteja puheluiden sijaan, puhelut voi varata työ- ja opiskeluaikana vain kiireellisiin asioihin; myös pikaviestit (mese) ja Skype ovat verrattomia, Skypen tilaa vaihtamalla voit näyttää, milloin sinua ei sovi häiritä, Skypellä voi myös nopeasti lähettää kommentin tai kysymyksen online-tilassa oleville
  7. käytä itsellesi sopivaa virtuaalista työpöytää (nykyisin löydät sopivia palveluita myös verkosta): sähköpostin saapuneet-kansio, selaimen suosikit, oma kotisivu, blogi, verkkoon tallennetut suosikit... (korjaan itse talteen heti hyvän verkkosivun, Blogger-blogiin sen saa napin painalluksella Googlen työkaluriviin asennettavalla Blog This! -toiminnolla, Blogroll-linkkilistaan linkit voi kerätä vastaavalla Blogroll It! -linkillä)
  8. käytä kalenteria, liitä kalenteri opintokokonaisuuteen / oppimateriaaliin, jos mahdollista, opasta opiskelijoita merkitsemään tärkeät ajat kalenteriin (aikuisten opinto-ohjaajana uskallan sanoa, että tämä kannattaa Aina Tuoda Esille); kokeile, sopiiko sinulle esim. MS Office Outlook-kalenteri, jonka voi synkronoida puhelimen kalenterin kanssa ja joka toimii myös hyvin yhteen RSS Calendar -kalenterin kanssa (ks. esim. Kotkan aikuislukion verkkokalenteri)
  9. aikatauluta verkko-opiskelu hyvin, vältä liian massiivisia tehtäviä (aloittelevan verkko-opettajan ongelma), laadi ennemmin useita oppimisprosessia edistäviä tehtäviä (mieluummin portfolio kuin yksi iso tutkielma)
  10. etsi omat keskittymisen avaimesi, esimerkiksi musiikki sulkee monilta ihmisiltä häiritsevät ärsykkeet (minä saan paljon aikaan Genesiksen ja Deutsche Wellen kanssa)
  11. kiinnitä huomiota työympäristöön, ikkuna on tärkeä tietokoneen kanssa työskentelevälle (itse en osaa ajatella ilman maisemaa, ulos katsominen tekee myös silmille hyvää)
  12. nouse välillä tuolilta ylös, kävele, puuhaile rutiiniasioita (aivot työskentelevät vapaammin, kun et tietoisesti pinnistele)
  13. ota nokoset (aivot saavat aikaa yhdistellä ja järjestellä asioita) ja nuku riittävästi (uni on merkittävää oppimisen ja oivaltamisen kannalta); työpaikallakin pitäisi olla mukava sohva (asenemuutosta kaivataan), sillä tutkimukset osoittavat kiistatta työtehon kasvavan päiväunien avulla
  14. ulkoile ja rentoudu, ole välillä laiska (minulta silloin tällöin kysytään tehokkuudestani, perusvastaustani ei ymmärretä: olen lahjakas nukkumaan ja laiskottelemaan; laiskuuden hyveestä kertoo myös Henrik Ingo)
  15. tunnista omat stressitekijäsi ja huomaa, että ne ovat hyvin henkilökohtaisia: toinen stressaantuu siitä, mistä toinen nauttii; stressi on tärkeä liikkeellepaneva voima ja haitaksi vain uuvuttaessaan ihmistä, stressi on yksilöllisellä tavalla kytköksissä ihmisen fysiologiaan, joten omaa kehoa on syytä kuunnella; tarkkailun kohteita ovat uni, lihasjännitykset, vatsan ja suoliston toiminta, sydämen toiminta, allergiset reaktiot, infektioherkkyys ja mieliala (jos et koskaan innostu mistään, on Elämän Remontin paikka)
  16. tee asiota, joista saat iloisen mielen, joihin innostut, jotka tuottavan flow-tunteen; en tietenkään voi kellekään suositella omaa mottoani työn suhteen, mutta voin sen kertoa: "tee välttämätön: olet vanki, tee enemmän: olet vapaa"; työhyvinvointitutkimuksissa on todettu, että ihminen ei uuvu työtaakan alle vaan siihen, ettei työ ole omaa, ettei omaan työhön voi vaikuttaa, ettei työ anna haasteita (yksitoikkoinen helppo työ uuvuttaa enemmän kuin itsenäinen ja haasteellinen); tietotyön ja verkko-opiskelun kohdallakin sopisi miettiä vakavissaan ja vapain mielin iloa, onnistumista, innostumista
  17. älä tee kaikkea itse ja yksin, kysy kavereilta ja auta heitä
  18. harrasta matematiikkaa, fysiikkaa, runoja, mietiskelyä, musiikkia, käsitöitä, filosofiaa, ristisanoja, sukudoja, leikkimistä, mielikuvittelua, piirtämistä, meren rannalla kävelemistä... varo yksipuolistumista ja ajatusten rajautumista vakiouomiin; nykyaika opettaa tehokkuutta väärin: sinusta ei tule tehokas, jos teet vain yhtä asiaa >> lue, mitä Tapio Varis kirjoittaa renessanssikasvatuksesta (kummalliset asiat voivat luoda oikoteitä aivoissa, olen esimerkiksi itse havainnut kuuluvani ihmisiin, joilla on eideettinen muisti, näen/hahmotan/muistan webin tai tietokoneen kuin maiseman ja vielä niin, että liikkumalla maisemassa - mieluiten uidessani - teen verkko-oivalluksia; on ollut hauskaa havaita, että tilassa liikkuminen on keskeistä myös esim. Mediaopettajalle) ja taistele taide- ja taitoaineitten puolesta!!! niiden vähentäminen opetussuunnitelmista tyhmentää kansakuntaa, vähentää luovuutta ja lisää työpahoinvointia ja apatiaa
  19. anna muiden kadehtia - ajattele, mitä ajattelet; ihmisen on turha tuhlata hyvää aikaansa muiden kadehtimiseen (sitten onkin eri asia, jos on vaipunut masennukseen eikä sen vuoksi jaksa nähdä itsessään mitään myönteistä, silloin ihminen kaipaa muiden kannattelua, mutta masennus on eri asia kuin kateus ja siitä syntyvä muut-osaa-minä-en-oo-mittään -ajatuskehä)

6 kommenttia:

Jari Sedergren kirjoitti...

Jos toteuttaa tuommoista 20-kohtaista ongelmaa, niin miten sitä ehtii tehdä sen, mitä pitää tehdä?

Ei silti. Useimmat noista varmasti tekee kokeneena muutenkin.

Jari Sedergren kirjoitti...

Piti sanomani ohjelmaa, ei ongelmaa. Kuinkas sattuikin.

Anne Rongas kirjoitti...

Oot ihan oikias. ;-D jooo, näyttää pahalta, tässä on tarjolla jokaiselle jotakin tyyliin vinkkejä poimittavaksi. Ei nämä kaikki sovi yhdelle ainoalle ihmiselle. Omat avaimet pitää etsiä kokeilemalla. Nykyaikana tulee välillä mieleen, että vapausasteille rohkaisemista tarvittaaan myös. Ohjeet ovat aina rajausasteita. Olen löytänyt monta hyvää juttua taistelemalla ohjetta vastaan... ehkä nämä omani toimivat samoin. Negaatio seinän tapaan. Vastapintana.

Kokeiluintoa toivottaa Anne

Anonyymi kirjoitti...

Olipas hieno lista, oppisipa vaan edes joitain kohtia oikeasti toteuttamaan! Noin se homma varmaan toimii.
Näin yleisesti tuli sos. webistä mieleen juuri tuo avoimmuus, kuten kerroit skype-luennossasi esim. Linuxin alusta. Opettajat kun ovat aina tottuneet toimimaan yksin ja vähän ovet kiinni, niin aikaa vie ajattelun tasolla totutella jakamaan ja näkemään itsensä muiden oppijoiden joukossa ja jopa tasolla...Mutta eiköhän seuraava sukupolvi jo!

Anonyymi kirjoitti...

Hyvä vinkkilista! Varsinkin tuo pikaviestimien suosiminen sähköpostin kustannuksella on viime aikoina itseäni palvellut.

Jännä, mutta mielestäni juuri oikea oivallus on tuo, että jos ajatus on jumissa, niin tulee hetkeksi pois siitä tekemisestä joko katsomalla maisemaa ikkunasta ulos tai nousemalla pois koneeen äärestä vaikka tiskaamaan. YouTubeen eksyminen *ei* auta keskittymään :)

Anne Rongas kirjoitti...

hei, kiitos kommentista tuija! tätä taas minulta kysyttiin ja toisessa blogissa vastasin... taidankin nostaa tämän blogin keulille, kun siellä on aika mukavaa keskusteluakin virinnyt aiheesta
http://mobiilit.wordpress.com/2006/11/12/miten-sulla-riittaa-aika/