tag:blogger.com,1999:blog-26045317.post1874105128951341400..comments2022-04-12T12:33:51.498+03:00Comments on Opeblogi: Kuka itkee tosikyyneliä koulutuksen tasa-arvon puolesta?Anne Rongashttp://www.blogger.com/profile/14568614307493897723noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-26045317.post-33311987907941548182010-11-16T13:33:20.612+02:002010-11-16T13:33:20.612+02:00Jukka, puhut tärkeää asiaa. Yksittäinen opettaja e...Jukka, puhut tärkeää asiaa. Yksittäinen opettaja ei voi ottaa tuota otetta, vaan tarvitaan johtamista. Opettaja ei käy kollegan kanssa kehityskeskusteluja eikä tee sitovia sopimuksia. Kun toimintaa jäsentää johdettu toimintarakenne, siinä onkin sitten vertaisten vetovoima ja vetoapu oleellisen tärkeä, jopa niin, että raskaalta tuntuva asia saa ilmaa siipien alle ja työniloakin hersyy parhaimmillaan.Anne Rongashttps://www.blogger.com/profile/14568614307493897723noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-26045317.post-65628366222203196512010-11-16T13:23:38.446+02:002010-11-16T13:23:38.446+02:00Emme ole aseettomia tämän asian edessä.
Selkeitä ...Emme ole aseettomia tämän asian edessä. <br />Selkeitä tavoitteita asetettiin ope.fi-hankkeen aikana, jolloin tarkoitus oli kouluttaa kaikki opettajat, joko I-, II- tai III-tason osaajiksi. Hanke hiipui ja hyytyi jotenkin, vaikka opettajat toivoivat sen jatkuvan. <br />Minusta olisi jokaisessa kunnassa tärkeä asettaa selkeitä minimilaatuvaatimuksia, mitä jokaisen opettajan pitää osata tai tehdä. Meidän koulussa on sovittu esim. että jokainen opettaja käy joka päivä Wilmassa ja sähköpostissa. Selkeä vaatimus/sopimus, jota noudatetaan. <br />Taitotasoa pidetään yllä räätälöimällä koulutussuunnitelmat opettajille kehityskeskustteluja apuna käyttäen. <br />Meillä Lahdessa on kohtuullisen kokoisia kouluja, joten oma näkemykseni on se, että jokaisessa koulussa pitäisi olla opettaja, joka pystyy kouluttamaan muut opettajat perustasolle.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/05719180647436453488noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-26045317.post-51787694238834702712010-11-15T15:21:33.337+02:002010-11-15T15:21:33.337+02:00Nyt en halua olla yhtään kenkkumainen, kun lainaan...Nyt en halua olla yhtään kenkkumainen, kun lainaan erästä viime viikkoista puheenvuoroa aiheesta: Puheenvuoron käyttäjä vertasi opettajia pankkitoimihenkilöihin. Hän kysyi, että voisimmeko kuvitella, että pankkitoimihenkilö voisi itsenäisesti valita, käyttääkö tietojärjestelmiä vai hoitaako otot ja panot mieluummin paperisella pankkikirjalla ja käteiskuiteilla. Hän kehotti meitä todella vakavasti miettimään sitä, minne saakka opettajan pedagoginen vapaus ulottuu. Opetustyötä ohjaava asiakirja eli opetussuunnitelma ei anna tuollaista vapautta kiertää tietokoneet kaukaa. Ja tällekö ei sitten edes haluta tehdä mitään? Olemmeko ihan aseettomia tämän asian kanssa? Kyse ei ole mistään uudesta murheesta. Asiaa on jauhettu nyt 20 vuotta. Kyse on järjestelmän ongelmasta, ei siitä, että yksittäiset opettajat olisivat laiskoja tai tyhmiä. Ja järjestelmä toimii nyt joissakin kunnissa notkeasti ja hyvin, toisissa yskien. Ja vaikka järjestelmä takaisi toiminnan notkeuden, voi tulppa tulla vastaan hierarkian jossain toisessa solmussa.Anne Rongashttps://www.blogger.com/profile/14568614307493897723noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-26045317.post-43007845297135034582010-11-15T15:13:45.328+02:002010-11-15T15:13:45.328+02:00Asiaa puhut taas kerran Anne. Tietotekniikan opetu...Asiaa puhut taas kerran Anne. Tietotekniikan opetuksen kanssa ongelmana on vaan opettajien heikot lähtökohdat opettaa sitä sosiaalisesta mediasta puhumattakaan. Yllättyin juuri viime viikolla, kun minua parikymmentä vuotta nuorempi opettaja sanoi kirkkain silmin, ettei halua tietää tietotekniikasta mitään. Sanoi kiertävänsä tietokoneet kaukaa ja tekevän vain välttämättömän. Koulumaailmassa tunnen itseni monesti nuorison edustajaksi vaikka kuuluisin reilusti viisikymppisten kerhoon.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09312528409900586499noreply@blogger.com