maanantaina, elokuuta 27, 2007

Sana päivässä - tai useampikin

Dictionary.com on monipuolinen verkkosivu, jolta voi ponkaista vieraitten kielten maailmoihin. Antaa kätevän hakutuloksen, ääntämisohjeita, kielioppia, etymologiaa... eivät lopu sanat kesken ja sanahupiakin riittää.

"Dictionary.com is a multi-source dictionary search service produced by Lexico Publishing Group, LLC, a leading provider of language reference products and services on the Internet."

Blogged with Flock

perjantaina, elokuuta 24, 2007

perjantaina, elokuuta 17, 2007

Liitutaulu + Flickr + Jaiku + Wiki

Nyt on ensimmäinen kouluviikko takana. Voi miten hauskaa on välillä lähteä nuorten kanssa matkalle filosofian ihmemaahan - olemisen ihmettelyyn. Teen muutaman kurssin päivälukioon ja nyt alkoi FI1, ryhmässä 30 toka- ja amis-nelos-luokkalaista. Verkosta on hyötyä noille amislukiolaisille, sillä heti meni tunteja päällekkäin.

Kysyin ryhmän mielipidettä opetusmenetelmistä. 2/3 viihtyy netissä. Muutamat eivät missään tapauksessa halua verkkotehtäviä. Tilanne aivan vastaava kuin viimeksi päiväosastolla ollessani (2003). Kurssi onkin rakennettu niin, että jokainen voi valita itse, käyttääkö verkkojuttuja ja tekeeko nettitehtäviä vai ei.

Kokeilin otsikon liitutaulu+Flickr+Jaiku+Wiki -viritystä ensimmäistä kertaa ja toimii hyvin. Tässä blogissa olen aiemminkin hehkutellut liitutaulun hyviä ominaisuuksia (en ole liitypölylle allerginen, mutta ymmärrän yskiviä). Pidän liitutaulusta (valkotaulun kanssa on ihan samat sävelet, mutta tietty fiilis on erilainen, näyttö on tyhmän näköinen eikä juuri koskaan toimivia tusseja taulun äärellä).

Usea ryhmästäni toivoi vihkomuistiinpanoja. Valmiit kalvon eivät tue dialogia. Kun puhun, kysyn ja juttelemme, taululle kirjoittaminen ja piirtäminen toimivat toisiinsa sointuen. Hyvä rytmi. Kun olen saanut tietyn "nakymän" taululle, otan siitä valokuvan ennen pyyhkimistä. Valokuvat laitan Flickr-kuvanjakoon, merkkaan tägillä ja lisään kommenttina tiivistelmän siitä, mitä juteltiin. Kuvat ohjautuvat suoraan kurssin Jaiku-kanavalle, sillä olen tilannut tuon tietyn tägin sisältämän syötteen. Käytän kuvia myös kurssin wikissä.

En juurikaan tykkää kalvoista. Minua ilahdutti erään kurssilaisen toive: Ei hirveästi kalvoja. Kalvot opetuksessa olisikin aika kiinnostava tutkimuskohde...

lauantaina, elokuuta 11, 2007

Mobiilia kirjoittamista Googlen avulla

Gmailiin on tullut uusi ominaisuus. Nyt tietyt dokumentit (kuten .doc) voi avata suoraan Asiakirjat ja taulukot -työvälineeseen (ei siis tarvitse ensin tallettaa omalle koneelle ja sieltä ladata as.kirj.+taul).

Asiakirjat ja taulukot -sovelluksella voi editoida aineistoja samaan tapaan kuin toimisto-ohjelmalla kotikoneella. Etuna on, että editoitavaan tekstiin pääsee käsiksi kaikista Internet-yhteydessä olevista koneista. Asiakirjat ja taulukot (kökkö nimi) pelittää hyvin, samaa dokumenttia voi työstää moni yhdessä, kutsun dokumenttiin voi lähettää sähköpostilla niin sujuvasti, että kun esimerkiksi työstimme yhtä juttua Skype-palaverissa, siinä juttelun aikana lähetettiin kutsu, avattiin teksti ja työstettiin yhdessä.

Mobiili kuva klik-klik-klik...

Kävin tänään Hell-singin elohelteessä (lukuvuositarra opiskelijan muoviläpyskään, on muuten mageeta olla mummo-opiskelija-maanviljelijä-ope-yrittäjä... ja satutäti kaupan päälle, vaikka moni ei tiedä... no nyt ehkä pari tietää).

Espan puistossa oli ilostuttava kyltintöhrimisjuttu. Otin kuvan kännykällä. Lähetin Kuvitella! blogiini. Siitä nappasin selaimen näytöltä kotona hiirellä raahaten Flickr-jakoon (Flock-selaimen Media Bar -työkalurivin kautta; olisin voinut käyttää myös Flock-selaimen Web Clopboard-toimintoa, raahata kuvan sinne ja raahata sen Blog This -ikkunaan eli tämän jutun kuvitukseksi) ja tässä se on ta-daa ilman pimiöitä JA HUOM! ilman, että tämä kuva kävi tallennettuna tiedostona yhtään kertaa myöskään omalla tietokoneellani (ja oikeesti alle 10 klikkausta... niin siis tähän tarvittiin Blogger-sovellus kännykkään ja Flock-selain).

Klikkaa oheista ruutukaappausta, jos haluat nähdä suurempana. Näkymässä siis Flock-selaimen bloggausväline vasemmalla (Blog This, joka ei enää harmi kyllä kellu selaimen päällä, kuten ennen), keskellä Web Clipboard, oikealla ylhäällä Media Bar, jossa reaaliaikainen näyttö Flickr-kuviini sekä kavereiden kuviin ja oikealla alhaalla selainikkuna välilehtineen.

perjantaina, elokuuta 10, 2007

Geopiste avataan 22.8.

Geopiste http://www.helsinki.fi/geopiste/ on maantieteen opetuksen
valtakunnallinen resurssipiste, joka palvelee maantieteen ja biologian
opettajia, opettajiksi opiskelevia ja muita maantieteen opetuksesta
kiinnostuneita. Geopisteen tarkoituksena on koota yhteen paikkaan
maantieteen keskeiset oppimateriaalit ja ohjelmistot sekä välittää
tietoa uusista opetusideoista ja -menetelmistä.

Blogged with Flock

keskiviikkona, elokuuta 08, 2007

Flock-selaimen nerokas My World

Tuli tuossa edellä kehuttua Flock-selaimen My World-toimintoa, joka on nerokas, näppärä ja helppokäyttöinen. Tässä vielä kuva, miltä se näyttää. Systeemin saa integroitua useampaan sosiaalisen webin palveluun ja yhteistoiminta esimerkiksi Flickrin ja Del.icio.usin kanssa on kerrassaan sulavaa. Toi My World on siis yksi selaimen välilehti.

maanantaina, elokuuta 06, 2007

Kärpäslätkää sähköposteille

Olen kuullut monelta suunnalta tarinoita siitä, kuinka sähköposti haukkaa työaikaa. Asialle voi tehdä paljonkin. Turhauduin itse kahden työn aiheuttamaan sähköpostisumaan. Löysin satunnaisen surffailun harhapolulta IT-ammattilaisen vinkkejä sähköpostituskaan. Otin neuvosta mummon eikä tuskaa ole sen koomin ollut.

Tässä puolen vuoden karkotuskuurin tehovinkit:
  • Gmail > jos joku viesti on OIKEIN tärkeä enkä luota Gmailiin for ever, säilön viestin kotikoneen MS Outlookilla (ja varmennekopiolla). Tällaisia viestejä on lopultakin hyvin hyvin vähän (enkä ikinä tulosta sähköposteja). Gmail tarjoaa yli 2 Gigaa säilöntätilaa ja tehokkaan hakusysteemin + viestien lajittelujärjestelmän, joka Todella Toimii. Ohjaan kaikki ohjattavissa olevat sähköpostit Gmailiin ja hyödynnän mahdollisuutta vastata sillä osoitteella, johon lähettäjä viestin lähetti.
  • Käytän Google Talk -ohjelmaa, joka kertoo, jos joku viestii minulle (sillä voi myös chattäillä ja jutella). Minä en kyttää viestejä ja keskeytä työtäni kurkatakseni, onko joku laittanut sähköpostia. Poikkeuksena työsähköposti, jota ei saa ohjata minnekään (ARG... tietoturva!) ja jota on pakko kurkkia, mutta teen sen vain aamuin illoin.
  • Vältän itse turhien viestien lähettämistä.
  • Otsikoin viestit informatiivisesti.
  • Kirjoitan lyhyesti: ei kaiken maailman asioita yhteen viestiin (paitsi maailmanparannusjutut ystävien kesken). Kun siltä näyttää, laitan heti lyhyen kuittauksen, että viesti perillä ja kiitos.
  • MS Outlookissa käytän toistuvien viestien ohjausta suoraan halutuun kansioon.
  • Verkkolomakkeilla ja toisarvoisten pakollisten rekisteröintien kohdalla käytän yleensä Luukku-osoitetta.
  • Käytän Skypeä.
  • Käytän Jaikua.
  • Käytän RSS-lukijaohjelmia ja selaimen lukijaa (FeedReader on tosi hyvä niille syötteille, joista haluan heti bongauksen koneella, Flock-selaimen My World on todella kätevä, Outlookiin integroituun intraVnewsiin kerään ne syötteet, jotka haluan säilöä eli esimerkiksi tämän blogin varmuuskopion). Syötteiden avulla tiedän heti, jos jossakin verkkoympäristössä keskustellaan tai ollaan muuten aktiivisia (koskee myös opiskelijoiden blogiportfolioita). Tiedon kyttääminen ei rasita eikä vie aikaa.
  • Chattikin on (Trillian, joka juttelee viiden IM:n + IRC:in kanssa), mutta ei sitä juuri koskaan tule avattua.
Sähköpostien vahtaamisen sijaan tieto virtaa luokseni ja kun on aiheellista, uin virrassa ja pulputan omat juttuni muiden kuuluville. Ei surise korvissa vaan ympärillä on työrauhaa ja sopivaa läsnä-tunnetta (Jaikulla varsinkin, se on tosi jees!).

Tältä näyttävät FeedReader ja GoogleTalk tietokoneen oikeassa alanurkassa (molemmat antavat myös ponnahdusviestin, kun uutta saapuu):

WebShot - Website and webpage screenshot thumbnailing

WebShot - Website and webpage screenshot thumbnailing
Ohjelma, jolla voi kaapata kokonaisia webbisivuja kuvatiedostoksi. Ruutukaappauksen ongelma on, että sillä saa kuvaan mukaan vain näytöllä näkyvän alueen. Tässä ratkaisu pulmaan. Tekee myös pikkukuvakkeet automaattisesti.

Blogged with Flock

eOppimaan: Äänitiedostojen ja podcastingin käyttö koulutuksessa

eOppimaan: Äänitiedostojen ja podcastingin käyttö koulutuksessa > Irma Mänty antaa hyvän opastuksen aiheesta. Välittää mm. Online Educa Berlin workshopista viime vuoden lopulta hyvän mallin opetuspodcastin tekijälle:

- opettaja äänitti viikottain 10 - 15 min mittaisen mp3-tiedoston ja tallensi sen kurssin oppimisympäristöön
- opiskelijat imuroivat ja kuuntelivat tiedoston joko tietokoneella, kannettavalla, kännykällä tai mp3-soittimella
- podcastin tarkoitus oli tukea opiskelijoita viikottaisten opiskelutehtävien tekemisessä
- sisältö oli tehty radiolähetyksen tyylillä, ei niinkään luennointia
- jokainen lähetys oli rakennettu sovitun rungon mukaisesti:
1) Esittely (1 min)
2) Uutiset (2 - 3 min): jokin ajankohtainen uutinen, joka liittyy kurssin sisältöön
3) Palaute (2 - 3 min): lyhyt palaute, hyvien suoritusten huomiointi jne
4) Katse eteenpäin (2 - 3 min): muistutus viikon tehtävästä ja muiden opiskeluun liittyvien asioiden linkitys
5) Loppukevennys (2 - 3 min): vitsi, rappi, laulu, tarina tai muuta huumoria

Blogged with Flock

fring mobile voip

fring contact list for MSN Messenger, Skype and Google Talk.
fring™, a free mobile VoIP software, allows you to talk & IM via your handset's internet connection to other mobile phones and PC-based services such as Skype®, Google Talk™, MSN® Messenger, SIP and Twitter, at no extra cost.
fring mobile voip - make free mobile calls and IM to other fringsters, Skype, Google Talk, MSN, SIP & Twitter contacts

Blogged with Flock

lauantaina, elokuuta 04, 2007

Videopodcast › Viihdelehti Stara.fi

Videopodcast › Viihdelehti Stara.fi

Tähän malliin voisi toteuttaa etäkurssin sisältöjä :-)
Stara on viihdettä ja mainoksia, mutta viehätyin sivujen toteutuksesta (jos poistaa välkkyvän mainoksen). Minusta ei ole hyvä, jos kaikki verkkoaineisto on vain tekstiä. Olen haikunut äänen perään jo kauan. Muistan, kun paatoksella puhuin erään oppimisympäristön kustannuspäällikölle neljä vuotta sitten, että ääntä pitäisi saada. Samasta syystä olen yrittänyt opetella äänen ja kuvan viemistä verkkoon ja nythän se on jo helppoa ja melkoisen vaivatonta. Oikeastaan niin vaivatonta, että tekniikka ei ole enää tiellä! Sitten tarvitaankin hyvää pedagogiikkaa...

Blogged with Flock

Springfield Township HS Virtual Library

Se fiktiivinen Springfield on paljon tapetilla (tai valkokankaalla) parhaillaan, mutta tähänkin kannattaa ehdottomasti tutustua nyt, kun uusien kurssien aloittaminen on monella opettajalla taas käsillä. Vähintään löytöjä englannin opetukseen:
Springfield Township HS Virtual Library

Blogged with Flock

torstaina, elokuuta 02, 2007

Jaiku: virtuaalityöhuoneen sosiaalinen nurkka

Luin Hesarin haastattelusta (Internetin kirjeenvaihtaja Miska Rantasen jutussa), että Jaikun perustajat ajattelivat lähinnä nuoria aikuisia, joilla ei ole mitään erityisen painavaa sanottavaa (ehkä tämä on vähän heitto, mutta selaamalla Jaikuja, juuri tältä näyttää): Jaikun toinen perustaja Petteri Koponen: "Jaiku on bloggausta kaltaisilleni, joilla ei ole juuri sanottavaa"

Vaan kuinkas käy, kun pedagogit sukeltavat Jaikuun. Jarin ensipäivän havainto: "tämä virtuaalinen työhuoneeni alkaa jo olla aika mukavan sosiaalinen paikka jossa poikkeaa tuttuja" Mobiilipedagogiikan Vaparetkellä on jo hyvää tuntumaa tunnelmasta. Samaan tapaan voi organisoida kurssin reflektoinnin: perusta Jaiku-kanava, ohjaa kurssin sosiaaliset kirjanmerkit ja muut mahdolliset syötteet sinne ja kutsu opiskelijat mukaan (voi vinkata, että oma kokonimi ei ehkä ole välttämätön, kunhan opettaja tietää, kuka on kuka ja siitähän voi tehdä vaikka paperille listan).

Juhan huomio siitä, että vähän pelottaa, on osa avoimuuteen siirtymistä ja uusien ympäristöjen tuntua. Siinä ei ole yhtään mitään outoa. Jokainen muistaa ensimmäisen päivän uudessa koulurakennuksessa. Vähän pelottavaa.

Naisten iloiset nettiope-kokoontumisajot

Alkukesästä virisi haave järjestää epämuodolliset bloggaavia ja wikittävien opettajanaisten kokoontumisajot: rohkaisua ja kannustusta. Asia etenee. Talkooperiaatteella, web20:n ideologialla. Paikka on jo tarjottu, on Helsingissä. Aika on joku syksyn viikonloppu (lauantai). Voi ehdottaa, mikä ei missään nimessä. Tarjoiluakin on jo luvassa. Mikään ei maksa, mutta ei myöskään makseta mitään. Virtuaalisesti voi osallistua. Erityisesti kierrätetään ideoita ja henkeä. Hyvin matala kynnys tulla. Kiinnostus riittää. Ja halu olla yhteydessä ja tehdä yhteistyötä. Eikä ole pakko olla opettaja (tai nainen... ei sitä tarkasteta). Kunhan kiinnostaa naiset/tytöt, oppiminen ja tekniikka.

Esimerkillistä henkeä ja oivallusenergiaa edustaa nettitaitava Mari-rehtori, joka heitti kimallekiven kopista seuraavalle pesälle (tuo tuossa vieressä). Minua on kovasti ilahduttanut naisten taitava nettiliike. Ja kovasti ajatteluttanut se, miten itsetuntoon on monilla leimattu tiukasti: olen nainen siis tekniikassa heikompi astia. Nykynetti kaipaa ennemmin sisältöjä kuin loputtomasti taitavaa tekniikkaa. Ja aina löytyy joku, joka jeesaa. Jos olet bloginainen ja luet tätä, niin ansaitset rokkaavaan kunniamerkkikiven ;-)

Tervetuloa jaikuilemaan mobiilipedagogiikasta

Tässä blogissa on jo aiemmin tullut kerrottua mikroblogi-havainnoista (eilen: Jaiku - suosi suomalaista, eräs juttuviittaus 21.7., Mikro/mobiili-blogimaailmassa tapahtuu 12.7., Nimiehdotus 9.7. ja Hetkiviestinnällä kiinni oppimisprosessiin 9.7.)

Mukana kulkevilla laitteilla voi tarkistaa, missä kaverit ovat ja mitä puuhaavat. Samaan virtuaalisen olemisen paikkaan pääsee myös tietokoneilla. Osa järjestelmistä toimii vain tietyillä puhelimilla oman sovelluksen avulla, osa lähettää tekstejä SMS-viesteinä. Ja tietty älykkäällä puhelimella pääseen netin kautta ilman sovellusta seurapiiriin. Mikroblogiin voi liittää uutisvirtoja usealta suunnalta (voivat olla esimerkiksi blogipäivityksiä, Flickr-kuvia ja Del.icio.us-kirjanmerkkejä).

Eilen ilmestyneessä MikroBitti-lehdessä Kari A. Hintikka kertoo, kuinka suomalaista Jaiku-palvelua käyttäneet seminaariosallistujat kävivät reaaliaikaista kommenttikeskustelua ja mukaan mahtui myös niitä, jotka eivät olleet seminaarihuoneessa vaan seurasivat verkon kautta esityksiä. Tässäpä siis ehdottomasti aihe, johon Vaparetken kannattaa tehdä tutustumismatka ystävien kera.

Itse aion kokeilla mikroblogeja opetukseen heti kohta. Yksi PS4-kurssin Study Guide on jo tekeillään, abit vain onnellisesti vielä lomalla.

Vaparetkelle on perustettu nyt oma Jaiku-kanava (channel). Tule mukaan! Luo itsellesi oma Jaiku-liittymä, ota minuun yhteyttä, jos tuottaa tuskaa (gmail rongas.anne). Sitten liity #vaparetki -kanavalle. Vaparetki syntyi viime syksynä Silanderin Pasin inspiroivalla mobiilipedagogiikan kurssilla ja on ollut tähän asti kurssiin liittyvä laajentuma, jossa on ilahduttavaa kyllä myös ryhmän ulkopuolelta kommentointia.

Vaparetken Jaikuun ovat tervetulleita kaikki mobiilipedagogiikasta kiinnostuneet! Voimme esimerkiksi kysyä apua, vinkata toisia, hankkia omaa käyttäjäkokemusta jaikuilusta ja kehitellä omia pedagogisesti mielekkäitä sovelluksia.

keskiviikkona, elokuuta 01, 2007

Twango - säilö ja jaa mediatallenteita

Twango - Media Sharing and Hosting: Photos, Video, Audio and More
Liitossa Nokian kanssa! Ja Google Earth -kartan kanssa...
click to enlarge

Blogged with Flock

Laatumatriisin teosta « Oppimisen oivalluksia

Laatumatriisin teosta helmikuu 4, 2007 Posted by jaana: "Laadin ensimmäisen version ePortfolion laatumatriisista. Oli mielenkiintoista sopeuttaa omaa ajattelua VOPLAn laatumatriisiin. Näin joku toinen on jo valmiiksi ajatellut puolestani, mitä laadussa tulee ottaa huomioon. Ja minä pääsen helpommalla :)ePortfolion (pdf) laadun tarkastelua varten sain Närhen Markulta hyvän vinkin ja linkin.
Laatumatriisin teosta « Oppimisen oivalluksia

Jaanalta löytyi tarpeeseen kelpovinkki, KIITOS! ja edelleen jakoon :-)

Blogged with Flock

Kelaa hei!

Tämä ei nyt ihan kuulu blogien opetuskäyttöön... mutta opiskeluun sentään. Päivän Hesarissa oli juttu opintotukien tulorajoista ja takaisin perimisestä. Kelan virkamiestä oli haastateltu ja virkkoi lehden mukaan: "Moni opiskelija tuntuu unohtaneen, että opintotuki on sosiaaliturva, ei opiskelijapalkka. Jos tienaa hyvin, sosiaaliturvalle ei ole tarvetta."

Miksi sitten kaikille lasten vanhemmille maksetaan lapsilisää? Minä olen heti valmis luopumaan lapsilisästä, jos opintotukea korotetaan. Mielestäni lapsilisä ei ole vanhemmuuspalkkaa, vaan sosiaaliturvaa. Jos tienaa hyvin, sosiaaliturvalle ei ole tarvetta.

On kanttia sanoa, kun on molempien tukien kanssa henkilökohtaista kontaktia. Kun esikoiseni opiskeli toisella paikkakunnalla, hän ei saanut opintotukea vanhempien tulojen vuoksi. Perusteissa ei otettu huomioon vanhempien velkoja ja perheen todellista mahdollisuutta tukea lastaan. Kerrassaan käsittämätöntä on myös se, että ammattikoululaisella/lukiolaisella asia on näin 20-vuotiaaksi, mutta ei korkea-asteen opiskelijalla.

Olen erittäin tyytyväinen suomalaiseen verovaroin kustannettuun koulutukseen ja kaikkiin yhteiskunnallisiin tukijärjestelmiin. Mutta silti haluaisin luovuttaa korvamerkitysti lapsilisäni opiskelijoiden tukemiseen.

Browsershots

Test your web design in different browsers - Browsershots - Browsershots
Tässä hyvä palvelu jokaiselle verkkosisältöjen tekijälle. Pienen odottelun jälkeen näyttää halutusta sivusta näkymät eri selaimilla. Tarpeellisin tietenkin eri käyttöjärjestelmien näkymien testaamiseen.

Blogged with Flock

EduTech Wiki

Main Page - EduTech Wiki
Tätä kannattaa tutkia ja seurata!

Blogged with Flock

Kirjaprojekti « Yritys 2.0

Tervetuloa! « Yritys 2.0
Sydäntä sykähdyttävästi alkaa yllämainitun kirjaprojektin etusivu: "Tämä kirja kertoo uudesta maailmasta ja uusista yrityksistä. Yrityksistä, joiden toiminta pohjautuu avoimuuteen ja haastavaan, mutta hedelmälliseen keskusteluun. Yrityksistä, jotka elävät yhteistyöstä, osallistumisesta ja osallistamisesta. Yrityksistä, joissa vallitsee jakamisen ja luottamuksen kulttuuri. Se kertoo luovista, nopeista ja menestyvistä yrityksistä. Onko sinun yrityksesi yksi niistä?"

Tässä ideoita virittävää mallia myös koulumaailmaan uudenlaiseen oppimateriaalituotantoon. Yhdessä oivaltaa laajemmin ja ajatuksille on aina peili lähellä. Yhteiskehittelyssä tunnen itse aina erityisesti kaksi suurta asiaa, joihin en koskaan pääse yksikseni: syntyy jotain, mitä kumpikaan ei yksin olisi tullut havainneeksi/ajatelleeksi/oivaltaneeksi/keksineeksi JA löytää oikoteitä joko kysymällä paremmin osaavalta tai neuvoessaan toista (lähikehityksen vyöhykkeellä siis peerLearning).

Blogged with Flock

Podcasthakemisto

Podcasthakemisto
Ville Säävuori kokoaa podcast-hakemistoa. Vielä on hiljaista äänisaalloilla, mutta kyllä vielä kuuleviin korviin saadaan varmasti mieluista melua.

Blogged with Flock

sumpli.com | Sumplii menot puolestasi.

sumpli.com | Sumplii menot puolestasi.

"sumpli.com on ilmainen palvelu joka helpottaa kaveripiirisi tai muiden ryhmien aktiviteettien ja tapaamisten järjestämisessä."

Blogged with Flock

Paljasta hyvä wikipalvelu!!!

Nyt tarvitaan verkkoyhteisöllistä apua jälleen. Haussa on paras wikipalvelu opetuskäyttöön. Haen mainoksetonta selaimella toimivaa, palvelun tarjoajan ylläpitämää wikiä, johon saa talletettua myös kohtuumäärän tiedostoja. (Kaupungin atk-tuki ei ryhdy asentamaan omaa wikiä palvelimelle eikä sellaista harrastajaa muutenkaan löydy, joka homman tekisi.)

Olen käyttänyt Wikispaces-wikiä, jonka saa opetuskäyttöön mainoksettomana. Minulla on siitä pelkästään hyviä kokemuksia koko viime lukuvuoden ajalta. Nytkin tein käsikirjoituksen sillä ja erittäin näppärästi sain joka sivun html-muodossa oppimisympäristöön siirrettäväksi.

Mutta kun yksi tykkää tyttärestä, niin... Kengrussa Harto kommentoi Wikispacen puutteita ja vanhanaikaisuutta. Itse en ehdi millään koekäyttää wikipalveluitten moninaisesta tarjonnasta sulavampaa toteutusta. Nyt olisi Loistavaa saada sivustatukea!

Olen koonnut linkkilistaa wikipalveluista.

Jaiku - suosi suomalaista!

Miksi Jaiku viehättää? Kysyn itseltäni, koska oikeastaan se näyttää olevan minä-maailman-navassa-katsokaa-mua -juttu. Oman itsen esittämistä... hieno tutkimuskohde uusheimoja tutkiville kulttuuriantropologeille tai minuuden sosiaalista rakentamista tutkailevalle sosiaalipsykologille.

Mutta kuitenkin, jokin kiehtoo tuossa. Päivän MikroBitissä Kari A. Hintikka kävi samanlaista dialogia. "Miksi tärvätä omaa ja muiden aikaa ilmoittelemalla itsestään." "...ihmiset tavoittelevat huomiota." Ja sitten käänsi vastaväitteet toisin päin. Hyötyesimerkkinä (jos nyt sitten aina kaikessa pitää olla hyötyä) Hintikka kertoo, kuinka Jaikulla käytiin seminaarin aikana kommenttikeskustelua. Jes. Mietin jo aiemmin, että pidän filosofian kurssilla jaikuilevan sokraattisen dialogin jostakin elämän perusasiasta (käsittämättömän yksinkertaista sanovat ensin, ai että miten värit ovat olemassa... mitä ihmettelemistä siinä muka). Tuosta kolumnista keikahti mieleen, että Jaiku on myös kätevä tapa kerätä kurssipalautetta koko kurssin ajan. Tätä täytyy ehdottomasti kokeilla. Parin viikon päästä aloitan päivälukiolaisten kanssa filosofia ykkösen, uskon, että sieltä löytyy riittävästi uskaliaita avoimeen jaikuiluun! Käsittääkseni homma on sujuvaa toteuttaa perustamalla oma kanava (Channel) Jaikussa, en ole vielä kokeillut, mutta mal sehen...

Muuten jaikulaisilla on tyylikäs linja lisätä sähköposti-ilmoituksiin aina pari suomen sanaa käännöksineen, kuten: Pidä tyyli (Finnish for Stay cool), Finland says kiitos for inviting your contacts to Jaiku!, Siellä sitte (Finnish for See you there), Kelaa relaa (Finnish for Keep it easy), Elämä on laiffii (a fitting but untranslatable Finnish skijumping proverb).

Keräilen Jaiku-linkkejä. Ja tietty oman olemiseni representaatio-presentaatio-egopöhötys löytyy Jaikusfääristä (tosin aikalailla ilman kumppaneita vielä, kun kaikki ovat edelleen lomalla, mutta jos kiinnostaa, liity seuraan ;-). Minusta Jaikussa on sitä jotakin... Ja komeaa, että homman takana ovat suomalaiset nuoret miehet!