sunnuntaina, heinäkuuta 30, 2006

Tervetuloa tutustumaan blogin ja wikin opetusliittoon

Nyt eräiden kesälomien loppuessa on aika avata kummikutsu tvt-opetuskäytön innovaatioryhmämme koekurssille. Tästä jo aiemmin hiukan kerroin. Kyse on pedagogiikan lukiokurssista, jonka kuluessa opiskelijat ja opettajat suunnittelevat ja toteuttavat yhdessä kaksi verkkokurssia. Pedagogisella kurssilla hyödynnetään blogin ja wikin liittoa (edublogs+wikispaces). Näiden lisäksi kokeillaan muutamia hyödylliseltä ja hauskalta tuntuvia sosiaalisen webin välineitä.

Ja : kurssin seinät ovat auki kylän raitille. Luokan nurkalle mahtuu seurailemaan menoa ja jos mukavalta tuntuu, tilaa on myös harpata luokan puolelle vaikka vartin vieraaksi. Oman kouluporukan ulkopuoliset muodostavat kummijoukon ja kummin roolinkin voi valita useammasta mahdollisuudesta. Tutustu kummisivulla tarkemmin. Ilmoittautuminen anne.rongas AT luukku.com.

Kurssin alku näyttää tältä:
kurssinkuvamindmap3.jpg

Blogi luonnoslehtiön jatkeena

Sketchblog

Tässäpä silmää hivelevä idea kuviksen kuvakansion laatimiseen. Kommenteilla voi saada palautetta kuvista ja julkaiseminen kehittää luovaa harrastajaa. Blogia pitää Rachel E. Morris. Hän kertoo:

I am a student currently studying Illustration at Pratt Institute in Brooklyn, NY, and will be graduating this December (2006). I'm hoping to get into concept art in the future, but am open to many kinds of work.


Blogged with Flock

lauantaina, heinäkuuta 29, 2006

Blogger-bloggaajille ystävällinen vinkki

Kaikissa blogeissa ei pääse käsiksi sivun koodiin. Bloggerissa pääsee. Tästä on yleensä iloa ja etua, kun haluaa säätää blogin olomuotoa mieleiseksi. Mutta samalla on myös hyvä tilaisuus tuhota. Vinkin löytäneenä innoissani virittelin YLE Radiosoitinta teemataajuuksille mediakasvatusblogissani. Ja vahingossa tuhosin koko blogin peruskoodin... älä koskaan tallenna ennen esikatselua, sillä Ctrl+V (paste eli liimaa) on ehkä osunut laajemmalle kuin tarkoitit. Ja mitä sitten? Wikissä on helppo palauttaa edellinen versio. Mutta tässä tapauksessa ei back-näppäintä ole. Toimin näin (ehkä olisi ollut joku fiksumpikin reitti...?): hain Googlen välimuistista vanhan kuvan sivustani. Hain sivun alkuperäisen mallipohjan (template). Ja koska en ole mitään ohjelmointikoulutusta koskaan hankkinut, kokeilemalla palautin sivua palanen kerrallaan oikeaan kuosiin. Onnistui. Ja nyt on sitten varmuuskopiot visussa tallessa myös sivun templatesta. Kaikkine säätöineen. Opettavaista...

Muista siis aina varmuuskopio ja hidas eteneminen kriittisissä kohdissa!
Commentista älykäs neuvo (kiitos!!): kokeile selaimen välimuistia eli back-vaihteella tuhoutumattomalle sivulle!

torstaina, heinäkuuta 27, 2006

Joyce Valenza's blog

a discussion of information fluency, searching, teaching, and learning in the 21st century

Joyce Valenza’s NeverEnding Search

Kirjastoammattilainen, jolla on todella annettavaa jokaiselle tämän vuosituhannen alun opettajalle. Hänen loistava PowerPoint-esityksensä "Spreading the Gospel of Information Literacy—Strategies for 21st Century Learners" ladattavissa verkosta (ei mikään kevyt pakkaus läpivilkaistavaksi).

valenza_joyce

Blogged with Flock

Tutkivaa oppimista blogilla

Kirjallisuusblogi yhdistää eri koulujen opiskelijoita

This blog was first created to allow students at Cold Spring Harbor High School in Cold Spring Harbor, New York and at Lakeview High School in Battle Creek, Michigan to share their reflections upon reading the autobiographical memoir Night by Elie Wiesel. Students throughout the United States and from other nations are now invited to post comments.

Student Reflections on Night by Elie Wiesel

Tässäpä oiva esimerkki kopioitavaksi!

Blogged with Flock

Arviointimatriisi opiskelijan blogityöskentelyyn

Comprehension and Analysis Blog Rubric

Scored Discussion Rubric


Tässä hyvä malli kehitellä omaan opetuksen arviointikehikko, mikäli opiskelijoitten blogityöskentely muodostaa arvioinnin kohteen. Ja Arviointihan on oltava esillä, kun kurssi alkaa. Tietenkin. Pääsisipä vaan itsekin sellaiselle kurssille.

New Learning Technologies Buffet: Try Blogs

New Learning Technologies Buffet / TryBlogs

Wiki esittelee uusia tekniikoita opetuskäytössä, mm. blogit.

Blogged with Flock

keskiviikkona, heinäkuuta 26, 2006

Lushnis nostattaa web20-hypestä hymyn


2_0logos
Originally uploaded by Lushnis.
> Ja lisää teeman muunnelmahupikuvia! Web 2. Oh no!
Web20 tai web 2.0 viittaa tietoverkkojen sosiaaliseen käyttöön avoimen lähdekoodin verkko-ohjelmien avulla. Ilmiöön liittyy vyöry ja hype, kuten kaikkiin uusiin kuumiin ja kooleihin juttuihin. Vähän tursuaa korvista ulos, vaikka periaatteessa monissa kohdissa (kuten blogien, wikien, kuvanjakopalveluitten ja folksonomien kanssa) ollaan mukavasti uusilla raiteilla.

Koska olen aiheeseen liittyen opastanut opettajia, löytyy varastoistani blogi nimeltään Sosiaalinen web.

tiistaina, heinäkuuta 25, 2006

Verkko-opettajan ruutukaappaukset

Silloin, kun opetuksessa (ja opettavaisessa blogissa) viitataan joko jonkun verkko-kohteen tai tietokoneella olevan kohteen käyttämiseen, on ilman muuta suositeltavinta käyttää havaintokuvia eli tehdä ruutukaappauksia. Näppäimistöllä näitä saa perinteisesti käyttämällä PrinScreen-toimintoa (eli näppäin PrnScr). Tämä kaappaa koko työpöytänäkymän.

On myös ohjelmia, joilla voi tehdä ruutukaappauksia ja käsitellä niitä haluttuun muotoon. Esimerkiksi XnView-ilmaisohjelmassa on erinomainen kaappaustoiminto, jolla voi esimerkiksi valita, kaappaako koko työpöydän tai pelkän ikkunan. Kaappauksen voi tehdä pikanäppäimellä. Näin voi esimerkiksi tietyn ohjelman käyttöopastusta varten tehdä vaihe vaiheelta etenevästä työstä kaappauksia. Kuvaruutua voi myös nauhoittaa. Etsin siihen sopivia ohjelmavinkkejä tähän myöhemmin.

Selaimiin saa myös lisäosia, joilla ruutukaappauksia voi tehdä. Flock-selaimeen kuuluu automaattisesti muistio, johon voi tallettaa verkkosivuilta maalaamalla ja raahaamalla tekstiä tai raahaamalla yksittäisiä kuvia. Muistio näkyy pienenä kuvakkeena selaimen oikeassa alalaidassa:
Leikkeet tulevat kuvakenauhaksi selaimen alaosaan (kuvissa näkyy pienoiskuvake, kaikissa on muutaman ensimmäisen sanan mittainen otsake):

Microsoftilla on kätevä ohjelma One Note, johon kuuluu erinomainen ruutukaappausominaisuus. Sillä voi kaapata mistä tahansa näytön näkymästä haluamansa kokoisen leikkeen, joka siirtyy automaattisesti leikevarastoon, siihen tulee myös päiväys ja lähdemerkintä. One Note ei harmi kyllä kuulu Officen peruspakettiin, vaan on erillinen maksullinen ohjelma. Se soveltuu moneen muuhunkin verkkotyöskentelyyn (ja erinomaisesti opiskeluun) - ei pelkästään ruutukaappausten tekemiseen. One Note -leikkeet tallettuvat Windows leikepöydälle eli ne voi saman tien littää myös kuvankäsittelyohjelmaan ja tallettaa muutamalla klikkauksella vaikka Flickr-kuvanjakoon, kuten juuri tein alla olevalle ruutukaappauskuvalle (vaadittuja klikkauksia 14 ja kuva oli alla oikeaan kokoon muokattuna, sopivasti rajattuna):


Kuvan tekeminen linkiksi (kuten esim. yllä) onnistuu useissa blogeissa, mutta ei välttämättä vaivatta. Bloggerissa ja useimmissa muissa blogeissa: aktivoi kuva blogimerkinnän editointitilassa ja klikkaa linkkilogia editointivälineissä. Joskus on käytettävä HTML-editointia. Sopivan tägin (ks. Mikä on tägi? löytää esimerkiksi HTML-oppaasta.

>> Tietokone-lehden linkkejä ruutukaappaus-ohjelmiin (screen capture)

maanantaina, heinäkuuta 24, 2006

AirSet-kalenteri: monipuolinen ohjaajalle

Easily manage yourself and the groups in your life *:: Share calendars, contacts, lists and more:: Manage all your groups from one place:: Sync with Outlook and Palm desktop:: Relax. Your data is secure and private

AirSet - Shared Online Calendars, Contacts and Lists for your Family, Work and Social Groups

Tätä kalenteria kannattaa kokeilla. Olen tähän asti käyttänyt RSS Calendaria. AirSet mahdollistaa mm. ryhmäpostituksen. Voin siis lähettää vaikkapa uuden viikon alkaessa viikon kurssiohjelman sähköpostina koko ryhmälle. Ja AirSetin voi upottaa Wikispaces-sivulle. Löysin linkin juuri Wikispaces blogista.

PS. Vielä uusi huomio Flockin kuvakäytöstä. Samalla kun kirjoitin tätä, huomasin, että olisi hauskaa liittää AirSet-logo viestiin. Klikkasin verkkosivun kuvaa 2-näppäimellä: copy image. Se käynnisti pikalatauksen, jolla kuva siirtyi Flickriin ja sieltä sen sai raahattua tähän. Koko hommassa meni vain pieni hetki.

Blogged with Flock

Flock fotobloggaa



Flock Start Page

Tämä viesti on luotu Flock-selaimella näin: Klikkasin Flock-aloitussivulla hiiren 2-näppäimellä Blog This, jolloin avautui kelluva bloggausruutu (joka ei painu piiloon, vaikka samalla surffailisin muillakin sivuilla) ja samalla syntyi automaattisesti linkki sivulle, jonka bloggasin. Jos olisin maalannut sivulta tekstiä, sekin olisi automaattisesti siirtynyt editointiruutuun.

Kuvan siirsin sivulle raahaamalla selaimeen sisältyvältä Flickr-valokuvaraidalta haluamani kuvan. Tässä vielä ruutukaappaus:

flock_blog.jpg

Ei ihan äkkiä osaa enempää sujuvuutta toivoa ;-) Kaiken varalle vielä blogimerkintä talletetaan automaattisesti omalle koneelle.

Blogged with Flock

sunnuntaina, heinäkuuta 23, 2006

Wikispaces blog

Wikispaces Blog on tutustumisen arvoinen, jos wikin käyttö kiinnostaa. Esittelee ympäristön ominaisuuksia. Wikispaces-wikiin on esimerkiksi hyvin kätevää upottaa erilaista verkkomediaa, pieniä koodin pätkiä. Tätä ominaisuutta ei monissakaan wikiympäristöissö ole.

Blogged with Flock

Kurssisuunnittelu ja verkon tila-aika

Joskus aamulla on ajatusoivallus valmiina mielessä odottamassa, että hei herää jo, kuuntele. Tänä aamuna hyvin yksinkertainen pieni sellainen odotteli minua. Siis:

Joskus kurssilla on hyvä, että kaikki on esillä heti. Toisinaan taas voi olla hyväksi vähentää kognitiivista kuormaa avaamalla asioita askel kerrallaan. Wikissä tämän voi toteuttaa kätevästi. Nimittäin wiki voi sisältää sivuja, joita ei ole linkitetty minnekään ja jotka eivät näy navigoinnissa. Navigointi ei synny itsestään vaan sivujen ylläpitäjä tekee sen. Jos antaa opiskelijoille ylläpito-oikeudet, he voivat sivulistauksesta löytää piilossa olevat sivut, mikä on tietysti otettava huomioon.

Visuaalinen rakenne luo verkossa tilan ja tilakokemus liittyy aikaan, ajan kokemukseen. Helsingin kaupungin taidemuseossa oli joskus 20 vuotta sitten japanilainen näyttely, jonka nimi oli tila-aika. Se oli täynnä sisustuselementtejä, veistoksia, tiloja, jotka syntyivät pinnoista, materiaaleista ja väreistä. Se vaikutti lähtemättömästi minuun.

Nauran välillä itselleni, kun etsin uutta blogia perustaessani hartaasti oikeaa sivupohjaa. Käytän siihen tavattoman paljon aikaa. Ja sitten se on siinä. Juuri tietty tila luo sopivan hengen, rytmin, ajantajun. Tekstistä syntyy pintoja. Sivut luovat rakenne-elementtejä, sermejä, ovia, ikkunoita, seiniä.

Olen tehnyt aiheesta aikoinaan mediakasvatuksen opinnoissa verkkoportfolion (vuodelta 2002).

lauantaina, heinäkuuta 22, 2006

Blogi+wiki=onnellinen pari

Tämän viikon tulevan kurssin rakentelukokemuksesta syntyi aamulla ajatus: oppimisympäristö, johon ei sisälly blogia, wikiä ja RSS:ää, on vailla tulevaisuutta.

Mitkä ovat wikin parhaita puolia opetuskäytössä? Tähän mennessä olen havainnut seuraavaa:
  1. helppo kasvattaa vähän kerrallaan
  2. uusien sivujen luominen on hyvin helppoa
  3. aineiston organisointi on havainnollista (navigointi, sisäiset linkit, ulkoiset linkit)
  4. wikin tuottaminen voi olla osa kurssitehtäviä
  5. monta opettajaa voi rakentaa yhteistä wikiä oppimateriaaliksi
  6. wikiin voi upottaa helposti muita verkkovälineitä, esim. uutisotsikot, kirjanmerkit
  7. wikiä on helppo kuvittaa
  8. kaikkea voi muokata ja virheitä voi korjata, vanhan version voi palauttaa, jos jotenkin pilaa sivun
  9. varmuuskopion ottaminen sivusta käy kätevästi (itse käytän ScrapBookia, wikispaces tekee myös backup zipin muutamalla klikkauksella)
  10. wiki rakentuu kuin ihmisen ajatus, ensin on itu, sitten siihen liittyy seuraava, seuraava ja seuraava ja vähitellen kehkeytyy hahmo, joka on alati avoin uusille liitoksille
  11. wikin muutosten seuraaminen käy kätevästi; muutokset voi tilata RSS-feedinä, wikispaces myös esittää muiden käyttäjien tekemät muutokset, kun pääkäyttäjä muokkaa sivua jonkun toisen tekemien muutosten jälkeen (>> ks. havainnollinen ohjevideo)
Pedagogiselle kurssillemme on nyt luotu: blogi, wiki, claimID, del.icio.us, Flickr, Google Groups
Näiden käyttö on selostettu blogin "Tekniset ohjeet" -sivulla. Seuraava lisäys on Frappr.

perjantaina, heinäkuuta 21, 2006

Mitä väliä kuvilla on?

Vihdoin meille kuvattelijoille (kuva-ajattelijoille) ovat jotkut maapallon lempeät pehmytnikkarit (software engineers) panneet parastaan. Olen AIVAN myyty Flock-selaimelle ja Flickr-kuvanjakopalvelulle. Siis 100% FF-hyypiö! Flock on verrattomalla tavalla integroitu Flickrin kanssa. Kuvien vieminen nettijakoon vaatii entistä vähemmän klikkauksia ja sujuu kuin tanssi. Samoin Flock toimii saumatta yhteen del.icio.us'in kanssa. Ja kuten jo aiemmin hehkutin: bloggaaminen on tällä selaimella uskomattoman yksinkertaista ;-))!

Kuvitus keventää ja helpottaa. Muistan paremmin, keskityn intensiivisemmin ja opin kevyemmin, kun ympärilläni on näköhavaintoja luonnosta. Ikkuna tietokoneen äärellä on välttämätön ajattelulleni. Myös valokuvat käyvät. Jopa >> tämmonen kuvitus helpottaa minua!
Lisäys: Muistelin, että joku suomalainen tutkii verkkoa tunteiden näkökulmasta (ja kuvat taas liittyvät tähän voimakkaasti). Löysin. Tutkimusta tekee oikeastaan ryhmä: Miika Lehtonen, Sanna Vahtivuori-Hänninen, Tom Page ja Gisli Thorsteinsson. Näin tästä Miikan ja Sannan kiinnostavan esityksen 1.12.05 Life as Learning -projektin päätösseminaarissa, mutta nopeasti en löydä verkosta mitään lisätietoa aiheesta. Olen tehnyt esityksestä muistiinpanon: "Emotionaaliset ja esteettiset seikat virtuaalitiloissa merkittävämpiä kuin on ajateltu (suhteessa kognitiiviseen sisältöön). Myös neuropsykologiset tutkimukset tukevat emootioiden roolia ja merkitystä."
>> Tervetuloa kurkkaamaan kesääni!
>> Tai viime vuonna säilöttyjä kuvamuistoja

keskiviikkona, heinäkuuta 19, 2006

Blogi ja wiki - nuo mainio pari

Eräästä blogista luin kirjoittajan kommentin ensimmäisen oman wikikokemuksen jälkeen: "mullistava keksintö". Tämän kuun kokemuksella huokaan samaa. Kuinka yksinkertaista, joustavaa ja hauskaa (jos sattuu hauskuttumaan kirjoittamisesta). Olen neljä vuotta tehnyt oppimateriaalia verkkoympäristöihin (ja muuten käsikirjoittanut keväästä -98 lähtien).

Wiki sopii luonnosteluun ja prosessointiin mainiosti. Itse iloitsen kuvien helposta liittämisestä. Muisti saa tukea, kun sivuilla on kuvavihjeitä. Wordillä kirjoittaessa on pakko pitää mielessä paljon. Jo kahdenkymmenen sivun käsikirjoitus tuottaa tuskaa pötkötekstinä.

Blogilla on kevyt luoda lyhyitä ajatuksen tapailuja. Ne taas voi siirtää sellaisenaan wikiin ja muokkailla tarpeen mukaan. Hauskinta olisi, jos olisi vielä joku kanssakirjoittamassa...

Siirrän vähän kerrassaan tämän blogin ajattomimpia (hmm... ajattomuus webmaailmassa hmm... komparatiivi sentään sopii) juttuja wikiin. Nopeaa vaikka vain vähän aikaa käyttäisi. Tuosta kokeilusta ja edublogs.orgista innostuneena aloitin rakentamaan oppimateriaalia ja harjoituksia kuukauden kuluttua alkavalle pedagogiselle kurssille: rinnatusten blogi ja wiki. Blogi on enemmän keskustelupaikka (epävirallisempi) ja wiki enemmän luentopaikka (virallisempi). Mutta avoimesti. Opiskelijat saavat tehtäväkseen tuottaa wikiin sivuja. Ja tietenkin jokunen tehtävä toteutetaan blogilla.

By the way: Sosiaalinen web todeksi! Tuolla pedagogisella kurssilla on kummeja eli muita aikuisia kuin minä.

Kummeista jokunen toivottavasti osallistuu sekä blogiin että wikiin.

Kummiksi saa ilmoittautua! (s'postia os. anne.rongas[a]luukku.com)! Kurssi kestää elokuun puolivälistä marraskuun loppuun, ks. tarkempi kuvaus. Kummi voi ottaa haluamansa roolin:
1. näkymätön "takapirukummi", joka seuraa kurssin kulkua (blogia ja wikiä) ja antaa minulle palautetta tai kommentoi blogiin,
2. keskustelijakummi, joka kertoo ainakin kerran jostakin itseään lähellä olevasta asiasta valitsemallaan tavalla (blogiin, wikiin, IM-tuokiossa, Skype/Messenger & webbikamera -yhteydessä, perinteisellä kirjeellä, videoviestillä, MP3:lla tai vaikka lähettämällä mindmapin opiskelijoille),
3. vastaajakummi, joka vastaa kurssin aikana sovittuna aikana sovitusta aihepiiristä opiskelijoitten lähettämiin kysymyksiin (tai on-line-yhteydessä),
4. linkkikummi, joka lähettää hyviä linkkejä ja/tai jakaa del.icio.us-kirjanmerkit kurssin kanssa (kurssin del.icio.us-käyttäjänimi op5peda) tai
5. yllättäjäkummi, joka seurailee kurssin kulkua ja keksii itse, millä tavalla antaa omasta asiantuntemuksestaan ryhmälle.

tiistaina, heinäkuuta 18, 2006

Flock bloggaa kuin unelma

Flock — The web browser for you and your friends

Uusin selaintulokas Flock on todella kokeilemisen arvoinen. Sen avulla esimerkiksi bloggaaminen on entistä helpompaa, kuvanjako ja oman folksonomyn päivittäminen käyvät käden käänteessä. Flog osaa kaiken, mitä Firefox ja enemmän. Asentaminen on helppoa ja selaimen liittäminen kuvan- ja kirjanmerkkien jakopalveluihin käy hetkessä. Yahoo! panee parastaan. Suosittelen lämpimästi.


maanantaina, heinäkuuta 17, 2006

TechCrunch ajan tasalla sosiaalisen webin suhteen

TechCrunch pitää lukijansa ajantasalla sosiaalisen webin tpahtumista. Asiantuntijavoimin kirjoitettuja blogimerkintöjä.
TechCrunch, founded on June 11, 2005, is a weblog dedicated to obsessively profiling and reviewing new web 2.0 products and companies. In addition to new companies, we will profile existing companies that are making an impact (commercial and/or cultural) on the web 2.0 space. TechCrunch is edited by Michael Arrington, who also writes a companion blog, CrunchNotes.

By the way: Steve Burt kirjoittaa 13.6.2006 kiinnostavasti opettajan suhteesta sosiaaliseen webiin. Tästä keskustellaan suomalaisissakin opettajainhuoneissa jatkossa enemmän ja enemmän: eli käyttääkö verkkoa vaaroineen vai ei, luottaako avoimeen oppimisympäristöön, kuinka suojella, voiko luottaa...

Opettajien blogeja muilta mailta

Bud the Teacher: "Inquiry and reflection for better teaching."

Education/Technology - Tim Lauer

In the Heart of a Teacher is a Student: "A middle and high school educator's reflections on teaching and learning."

Infocult: Information, Culture, Policy, Education: "Information: its culture, history, and role in teaching and learning." Bryan Alexander's blog.

This Teaching Life

sunnuntaina, heinäkuuta 16, 2006

edublogs.org - integroitu blogi & wiki ym.

edublogs.org tarjoaa opetuskäyttöön entistä hienomman paketin. WordPress.com -blogiin on liitetty mainokseton Wikispaces. Tarjolla on myös Yacapaca-arviointityökalu. Muilla mailla ollaan hyvin pitkällä uusien joustavien eOppimisen palveluiden kehittämisessä. Tietenkin suurilla kielialueilla ja suurissa maissa kehitystyö etenee nopeasti, mutta suomalainen rehvastelu IT-ihmemaana ei aina ole kovin katteellista. Meiltä puuttuu kokonaan sellainen toimija, joka rahoittaisi julkisen palvelun vuorovaikutteista verkkoa. Olethan tutustunut Brittein opetushallituksen tukemaan Teachers'TV täydennyskoulutuspalveluun? Huokaus ja pieni kateen kellastus silmillä... no, mutta otetaan täysi hyöty näistä avoimesti meillekin tarjolla olevista jutuista.
Seuraavan päivän lisäys: Edublogs.org tarjoaa hyviä sivupohjia (erilaisia kuin WordPress.org). Rakentelen kuukauden päästä alkavan pedagogisen kurssimme sydäntä Edublogisin blogin ja wikin ympärille.

Luin tänään 19.7. luotettavasta lähteestä, että edublogs.org on: "the largest educational blogging community on the web"

perjantaina, heinäkuuta 14, 2006

Blogien opetuskäyttö myös wikinä

Olen juuri aloittanut viemään tässä blogissa syntynyttä aineistoa Blogien opetuskäyttö -wikiin. Sen avulla toivottavasti tietyn asian hakeminen ja kokonaisuuden hahmottuminen helpottuu. Blogi jatkuu edelleen. Wiki seuraa perässä.

Blogi-ideologiaa

Ah huh, nyt on kesän ensimmäiset viisi opintopistettä tentitty. Meren rannalla (Internet-free-zone) tenttikirjojen äärellä ajatus askarteli tovin myös blogeissa. Ja Suomenlahden rannalla väistämättä ekologisissa tuskissa.

Blogit ovat ekologinen ilmiö. Samoin kuin tvt monella tavalla. Vaikka kaikkeen digitaaliseen viestintään tarvitaankin laitteita, piuhoja ja sähköä, niin niillä säästetään myös tavattoman paljon paperia, muovia ja matkustamista. Ainakin minä teen niin. Kun sain omaan luokkaani koneen ja tykin ja laukkuuni kevyen kannettavan, olen todella siirtynyt ison harppauksen paperittomuuteen. Matkustamisessa säästäminen on valtavan iso asia. Täällä maalla kovin konkreettinen.

Mietin painokustannuksia. Olen kolme vuotta sitten kirjoittanut Opit -opiskeluympäristöön (WSOY) aineiston verkko-opiskelun taidoista (salasanan takana). Yritin esittää sitä myös painettavaksi, koska sellaista aineistoa ei ole olemassa ja mielestäni tarvetta olisi. Kustantaja ei lämmennyt ja minua vähän harmitti. Mutta eihän enää tavitse harmitella sellaista. Kirjat vanhenevat nopeasti (kerroin jo hieman blogeista mutta muuten sen jälkeen on tapahtunut vaikka mitä). Rakastan kirjoja, luen joka päivä. Mutta silti kaikkea ei tarvitse painaa. Blogit ja wikit ovat taloudellinen ja persoonallinen tapa julkaista uutta tietoa, ajatuksia ja esimerkiksi oppimateriaalia.

Muistelin myös sitä, miten usein minulta on kysytty, että miksi teet ilmaista työtä (kotisivuillani on avoimesti saatavana kaikki oppimateriaali, mitä kouluun ja keikoille teen). Tulen niin erilaisesta maailmasta (maanviljelijä-yrittäjä-perhe), että en käsitä sitä ajattelumaailmaa, joka herättää tuollaisen kysymyksen. Minusta on inhimillistä hukkaenergiaa olla jakamatta ajatuksia. Ymmärrän, että palkkatyömaailmassa on opittu ajattelemaan näin: teen sitä, mistä maksetaan enkä tee sitä, mistä ei makseta. Ajatuksen takana on yksilö, joka myy työtään. Ajatus ei sisällä mahdollisuutta tehdä yhteistä työtä, jakaa ja saada (ellei erikseen siitäkin makseta). Ja erityisesti tilaisuutta oppia uutta.
Seuraavan aamun lisäys: Lisätyö, joka oman aineiston julkaisemisesta verkossa syntyy, on suhteellista. Ensin pitää opetella uusia teknisiä taitoja, joka todellakin vie aikaa. Itse pidän sitä oman ammattitaidon lisäämisenä, josta en odota kenenkään maksavan minulle (enhän saa myöskään palkkaa opetettavien aineitten opiskelusta, päin vastoin). Kun tekninen puoli ei enää ole kynnys, ajankäyttö kääntyy toisin päin. Verkko helpottaa ja nopeuttaa työtä monella tavalla. Usein tuotamme myös oppitunnilla aineistoa suoraan verkkoon. Kaikki on tallessa ja organisoituna. Etsimiseen ei mene aikaa. Ja oppituntien valmistelussa voi keskittyä entistä enemmän opiskelijakeskeisiin lähestymisiin. Tappiopuolella on ulosjäänti kopiokonejonon sosiaalisista piireistä.
Jos olen kokenut, että jossakin asiassa on suuri vaiva, mielelläni jaan muille tiedon, kuinka asia sujuu, jottei jokainen joudu käyttämään yhtä paljon aikaa saman asian keksimiseen. Maailma aina palkitsee. Idealisti. Kyllä, sillä kyynisenä luo kielteistä maailmaa - eniten itselleen. Minä saan vastaavaa apua toisilta. Juuri tämä vastavuoroisen jakamisen ideologia on sisällä blogeissa, wikeissä ja muissa sosiaalisen webin välineissä.

Minä en ole köyhtynyt yhtä ainutta senttiä siitä, että jaan verkon kautta. Päin vastoin. Olen saanut niin paljon mukavia keikkahommia, että pystyn niillä hyvin kustantamaan verkkoyhteydet ja tarvittavat laitteet ja vielä jää jotain velkojenkin maksuun. Mutta ensin on oltava, mistä jakaa.

Bloggaamalla itse ja lukemalla toisten blogeja olen oppinut hyvin paljon blogeista ja niiden opetuskäytöstä. Jos ihmiset laatisivat salasanoilla suljettuja blogeja, ei tällaista oppimista voisi tapahtua.

Monet ovat huolissaan tekijänoikeuksista ja plagioinnin vaaroista. Julkaisipa missä tahansa, tekijällä on aina tekijänoikeudet. Plagioinnin vaara on tietysti pieni, jos tallettaa mappinsa lasikaappiin lukkojen taa. Mutta ei silloin voita jakamisen iloa ja muilta oppimisen mahdollisuutta. Jokainen pienikin palaute blogissa vie haparoivia ajatuksia eteenpäin. Samon se, että näkee itse omia ajatuksiaan. Tekijänoikeuksista voi huolehtia myös verkossa. Tässäkin blogissa on Creative Commons lisenssi sivupalkissa. Toki tekijänoikeus on vakava asia ja jokainen ottaa siihen omalla toiminnallaan kantaa. Ei kenenkään ole pakko jakaa avoimesti muille! Kannattaa seurata Tekijänoikeus-blogia (toimittaa Jaakko Kuivalainen).

Bloggaaminen vaatii tiettyä asennetta. Siihen sisältyy ideologiaa. Ja hyviä blogeja lukiessa huomaa, että mukana on paljon ystävällisyyttä, älykkyyttä, innostusta ja iloa. Sellaisia asioita tässä tuhoavassa maailmassa kannattaa edistää.

tiistaina, heinäkuuta 11, 2006

SMS goes blogging

SMS - mobiilia oppimista -blogini esittelee ja kokeilee tavallisilla tekstiviesteillä toimivaa blogia. Mietin opetus- ja ohjaussovelluksia ensi lukukauden varalle (meillä on tvt-opetuskäytön innovaatioryhmä, jossa on mukana opiskelijoita, opettajia ja etäkummeja). (PS. etäkummiksi pääsee edelleen, jos kiinnostaa, ota yhteyttä anne.rongas(a)luukku.com.)

Yritin tekstariblogia ensin Bloggerilla, mutta siinä viestit tulevat läpi satunnaisesti. Arvelen, että Word Verification, joka välillä postauksia suodattaa, iskee väliin. Mutta WordPress.com toimii, tosin kadottaa ääkköset (jos joku osaa neuvoa, kuinka ne saa toimimaan, niin wau!).

maanantaina, heinäkuuta 10, 2006

Ota blogissa huomioon lähimmäisesi

Siivooja kävi tällä sivulla. Kiitos asiallisista teknisistä kommenteista sivuilla vieraillut "sun äitis"! Olen avannut kilkekokeiluille oman sivun: Blogien opetuskäytön koekenttä. Se sivu saattaa herjailla etenkin Macin käyttäjille, mm. sivulle upotettu MediaPlayer-videoleike.

Poistin myös Word Verification -toiminnon tämän blogin kommentoinneista. Jos spämmi palaa, laitan sen uudelleen. Se ei kuitenkaan kaikilla selaimilla ja kaikilla järjestelmillä toimi moitteetta.

Teknisiä asioita ei aina voi muuttaa. Palvelu asettaa aina omia rajoitteitaan. Mutta silti on kohteliasta ja ystävällistä ottaa huomioon erilaiset blogin lukijat. Ja on myös erittäin valistunutta ja ystävällistä lähettää terveisiä niistä asioista, jota eivät toimi. Joillekin jutuille blogin ylläpitäjä voi tehdä jotain. Hän ei vain itse omalla koneellaan koskaan törmää ongelmaan. Palaute on siis kullan arvoista!

sunnuntaina, heinäkuuta 09, 2006

Bio1blog

Bio1blog: John Latto Berkeleyn yliopistosta (Californiasta) kirjoittaa kesän 2006 B1-kurssilaisille blogissaan paleontologiasta, ekologiasta ja kasvien ja sienten maailmasta. Blogi täydentää muuta kurssimateriaalia. Hienosti kuvitettu ja monipuolisesti opiskelijaa lähestyvä.

LetMeParty.com - SMS Blogging

LetMeParty.com - SMS Blogging: "This site allows you to post to your blog (or blogs) via SMS text messaging; for free! When you register, you can add your blogs to your account. You will be asked to for the type of blog you have, its username, its password, and the phone number from which you will send SMS's to your blog."

lauantaina, heinäkuuta 08, 2006

Weblogg-ed » 69,000 Edublogs and Counting…

Weblogg-ed » 69,000 Edublogs and Counting…: "So says Joanne Jacobs in her essay “The Knowledge Tree Goes Social” which I listened to in podcast form on my drive up to Newport, RI today. (I’m speaking at EdAccess tomorrow morning.) She cites the blog search engine Sphere as the source though I couldn’t replicate the result. Regardless…
69,000.
Whoa."

perjantaina, heinäkuuta 07, 2006

Videoilla blogiin aineistoa ja elämyksiä

Voit ohjata videosivulle linkittämällä (katso vaikka tämä) tai upottamalla video blogisivulle (useimmat videonjakopalvelut tarjoavat tämän mahdollisuuden). Esimekki blogiin upotetusta videosta (käyttää MediaPlayeriä) Blogien opetuskäytön koekenttäsivulla, jonne siirrän vähän epämääräisemmin toimivia esimerkkejä tältä sivulta.

Katso myös linkkisivuni, joka kokoaa verkon videojuttuja!

Blogin tekijälle kootut linkkilistat

Tämän blogin sivupalkissa on tutkimus- ja keräilyluontoisesti (liian) paljon sälää. Aion toimittaa tästä blogista wikin, joka jäsentää jatkuvasti paisuvaa tietomäärää.

Olen jo jonkin aikaa toimittanut sivustoa, jonka päätarkoitus on koota opettajille ilmaisia verkkopalveluita ja ohjelmia: Ohjelmia opettajan käyttöön. Olen toimittanut sivuja eräänä tvt-opetuskäytön hankkeemme palveluna - ja aika lailla harrastuspohjalta eli aion ylläpitää niitä jatkossakin. Olisin aivan järkyttyneen tyytyväinen, jos joskus saisin linkkivinkkejä sivuilla kävijöitä (jokaisella sivulla on palautelomake). Tulen toimittamaan näistä ilmaisohjelmista myös konkreettisia erimerkkejä opetussovelluksiksi (esim. kuinka luokka kerää kasvion digikameran, webkartan ja Flickr-palvelun avulla.)

Edellä mainituilla sivuilla on luonnollisesti osio, joka esittelee blogeja, wikejä ja podcasteja. Sivun vasemman laidan navigoinnista pääsee kyseisen sivun (tummennettu) ylä ja alapuolella oleville sivuille. Vapaaseen hyötykäyttöön. Linkittäminen suositeltavaa.

sunnuntaina, heinäkuuta 02, 2006

Keskeneräisyyden sietäminen

Jokunen opettaja on kysellyt, mistä saisi salasanalla suojatus blogin. Aiheesta on myös käyty pieni kommenttikeskustelu tässä blogissa.
Minulla olisi sellainen kysymys, että tarvitsisin blogin oman työyhteisömme käyttöön, joka olisi suojattu salasanalla. (Ei siksi että minä pelkäisin, mutta kuvittelen vielä muiden olevan varuillaan.) Mistä sellaisen salasanalla suojatun voi saada? Ja vielä: mistä saa blogin johon moni voi kirjoittaa?
Esimerkiksi verkkopalveluista Vuodatus.net tarjoaa tämän kysytyn mahdollisuuden. Toisaalta blogien perusideologia on avoimuus ja tilan antaminen erilaisille lähestymisille. Tämä vaatii kirjoittajalta monia asioita.

Tulin eilen ja tänään itse pohtineeksi asiaa. Muutama oivaltava kommentti, jotka sain kehitteillä olevaan Mediakasvatuksesta opettajille -blogiini, synnyttivät sellaisia ajatuksia kuin:
- mikä minä olen sanomaan mitään näistä asioista, ymmärränkö itsekään kovin hyvin
- hyvänen aika, miten typerä olenkaan

Terveellisiä tuntemuksia, mutta ne eivät saisi viedä ihmistä kuoreen ja suojaan. Ajattelu ei kehity ilman omien syntymässä olevien ajatusten näyttämistä muille. Keskeneräisyyttä pitää oppia sietämään, jos haluaa ylipäätään kehittää omaa ajatteluaan. Blogien eräs opettavaisin tehtävä on juuri tässä. Sumussa epämääräistä määränpäätä hapuilevan maisema kirkastuu askel askeleelta. Oivalluksen sumutorviakin löytyy kuuluville.

Kannustan rohkeuteen omien ajatusten näkyväksi tekemisessä. Uskalla erehtyä, uskalla kulkea harhapolkuja, uskalla olla haavoittuva. Suojassa ei löydä sitäkään vähää, minkä altistumalla itsensä nolaamiselle voi. Suojasta olen kirjoittanut joitakin vuosia sitten:
tämä kummallinen maailmahan opettaa sellaiseen
että ei tee mitään tosissaan
ja heittäytyen
koska silloin on aina suojassa pilkalta ja leimakirveiltä
keskinkertaisuus on turvallista